نقد و بررسی فرادرس بهینه سازی سبد سهام با استفاده از روش های بهینه سازی کلاسیک و هوشمند

 

بهینه سازی سبد سهام با استفاده از روش های بهینه سازی کلاسیک و هوشمند

در ابتدا از آقای دکتر مصطفی کلامی که زحمت این محتوای آموزشی را کشیده اند کمال تشکر را دارم. این بسته آموزشی دارای سه بخش است. ابتدا مسائل ریاضی بهینه سازی سبد سهام را بیان می کند، بخش دوم بهینه سازی سبد سهام با استفاده از روش های کلاسیک را می آموزد، بخش سوم بهینه سازی سبد سهام با استفاده از روش های هوشمند و فرا ابتکاری می باشد.

 

 

معرفی آموزش و محتوای آن

برای این منظور ما به بازده سبدهای مختلف سهام، کل سرمایه یا بودجه ای که می خواهیم به سبد سهاممان اختصاص دهیم و زمان نیاز داریم. در اصل در این آموزش می گوید ما به دنبال ماکزیمم کردن بازده یک پرتفوی (Portfolio) هستیم و از طرف دیگر می خواهیم نوسانات، کم باشد و به عبارتی ریسک پایین داشته باشد. در اصل به دنبال بیشینه سازی بازده و کمینه سازی واریانس هستیم. مسائل مربوط به بهینه سازی به دو بخش تک هدفه و دو هدفه تقسیم می شود که مساله بهینه سازی دو هدفه مربوط به مدل میانگین – واریانس مارکویتز می باشد. بهینه سازی سبد سهام به روش های مختلف، انجام می شود. یکی از این روش ها، مدل میانگین – نیم واریانس است و مدل های بعدی ارزش در معرض خطر (VaR) و ارزش در معرض خطر شرطی (CVaR) می باشد که در اصل، این یک خصیصه از توزیع احتمال است که نشان می دهد در چه شرایطی چه مقدار شکست داریم (تلفات) و با همه شرایط یک عدد را به ما می دهد که با درجه اطمینان خاصی می توان گفت شکست ما این مقدار است. پس از بیان مسائل تئوری و ریاضی این ها، به بیان انجام و کاربرد آن در نرم افزار متلب می پردازد. مدل های موجود در تولباکس مالی متلب شامل موارد زیر می باشد:

  • میانگین – واریانس
  • میانگین – قدر مطلق انحراف
  • میانگین – انحراف ارزش در معرض ریسک شرطی

متلب در حالت عادی، مدل میانگین – نیم واریانس را عملا پشتیبانی نمی کند اما می توان از طریق راه هایی آن را نیز محاسبه کرد. برای آموزش در متلب، از قیمت چند شاخص بازار جهانی استفاده کرده است و بر روی آن ها به روش های گفته شده محاسبات را انجام داده است.

نقاط قوت

تدریس آقای دکتر کلامی بسیار خوب است و با تسلط کامل بیان می کنند.

قسمت های میانگین – واریانس را هم در تئوری و هم در متلب خیلی خوب و کامل بیان نمودند.

اینکه کدهای متلب را به همراه فیلم ها در اختیارمان قرار می دهید بسیار بسیار خوب و با ارزش است.

کیفیت صدای آقای دکتر کلامی حین آموزش بسیار خوب است. همچنین این که حین آموزش در پاورپوینت می نویسند و یادداشت می کنند و به عنوان تخته استفاده می کنند کار بسیار جالبی است.

نقاط ضعف

از نظر من این آموزش مشکل خاصی ندارد به جز یک سری موارد که به بیان آن ها می پردازم.

بیان مسائل تئوری و ریاضی بسیار خوب بود، اما در قسمت مسائل کار با متلب کمی برای افراد مبتدی مشکل بود و بهتر بود مسائل مربوط به آن را مبتدی تر بیان کنند.

نحوه تدریس به مقدار خیلی کمی تند و سریع بود.

به مسائل مربوط به ارزش در معرض خطر کمتر پرداخت شده بود در صورتی که بنده به آن قسمت احتیاج داشتم.

در کل، مجموعه خوبی بود اما بنده متاسفانه در حدی که نیاز داشتم، نیازم را برآورده نکرد.

پیشنهادات

مسائل مربوط به ارزش در معرض خطر بهتر بود بیشتر توضیح داده شود، چون روشی که اخیرا از آن استفاده می شود همین روش است و این که تقسیم بندی های ارزش در معرض خطر که به سه دسته پارامتریک، ناپارامتریک و شبه پارامتریک است را نیز تدریس کنند.

در کل، آموزش بسیار خوب بود و پیشنهاد خاصی ندارم. با تشکر از تمامی دست اندرکاران این مجموعه.

 

آنچه مطالعه کردید، توسط سرکار خانم مبینا آژ به عنوان پیاده سازی و برداشت متنی بخش هایی از آموزش «بهینه سازی سبد سهام با استفاده از روش های بهینه سازی کلاسیک و هوشمند» تهیه شده و جهت استفاده مخاطبین گرامی در متلب سایت منتشر می شود.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *