نقد و بررسی فرادرس راه اندازی سنسور دما و رطوبت

معرفی آموزش و محتوای آن

راه اندازی سنسور دما و رطوبت به وسیله آردینو

نقاط قوت

نقات قوت زیادی در این فیلم آموزشی دیده می شود از قبیل :

۱) معرفی دقیق و کامل سخت افزار استفاده شده (سنسور).

۲) پروژه ای که آموزش داده شده است بسیار ارزشمند می باشد.

۳) توضیحات مدرس بسیار کامل و بدون نقص بود و همچنین توضیح در مورد حالت های مختلف و راه های پیشنهادی، توضیحات دقیق و کاملی در مورد نحوه برنامه نویسی و تست مدار نیز داده شده است. 

۴) از نقات قوت مهمی که در این آموزش دیده می شود می توان به اجرای مدار و تست آن به صورت عملی اشاره کرد.

نقاط ضعف

۱) در فایلی که همراه با آموزش تصویری قابل دریافت است، متاسفانه توضیحات دقیق و کاملی نسبت به فیلم آموزشی دیده نمی شود و فقط به قرار دادن دیتاشیت و شماتیک مدار، اکتفا شده است و راهنمایی و آموزش نوشتاری قرار ندارد.

۲) فایل ضمیمه فیلم آموزشی به زبان انگلیسی است و به جز چند خط، هیچ توضیحات فارسی ندارد. برای مثال، مشخصات سنسور فقط به زبان انگلیسی می باشد.

۳) در قسمت دانلود فیلم آموزشی محلی برای دانلود جداگانه فایل های آموزشی وجود ندارد برای مثال، دانلود جداگانه توضیحات یا دانلود جداگانه کدها و کتابخانه ها.

۴) فیلم های آموزشی قرار داده شده در سایت فقط با یک کیفیت قابل دانلود هستند و روش استفاده از این آموزش فقط از طریق دانلود فیلم آموزشی می باشد.

۵) معرفی سایت که در قسمت اولیه فیلم آموزشی قرار دارد فقط تعدادی اسلاید به همراه موزیک بی کلام است و تاثیر زیادی بر شخصی که  آموزش را تماشا می کند نمی گذارد .

۶) در فیلم آموزشی فقط کار با آردوینو (Arduino) آموزش داده می شود و هیچ اشاره و توضیحی در مورد دیگر آردوینوها داده نمی شود برای مثال، پروگرام کردن آردوینو Nano.

پیشنهادات

۱) برای بهره گرفتن بیشتر هنرجویان و افرادی نظیر: ناشنوایان و کم شنوایان می توانید برای فیلم های آموزشی، زیر نویس فارسی مخصوص ناشنوایان قرار دهید، همچنین برای استفاده افرادی که درک بهتری نسبت به آموزش، از راه خواندن جزوه و مواردی نظیر آن را دارند و با فیلم آموزشی ارتباط خوبی برقرار نمی کنند توصیه می شود نسبت به تکمیل و کامل کردن فایل ضمیمه اقدام فرمایید.

۲) بهتر است در کنار متون دیتاشیت و راهنماهای انگلیسی، معادل فارسی آن را هم قرار داد تا ضمن درک معنی جملات، کلمات و اصطلاحات باعث شود تا از این راه، هنرجو مقداری با اصلاحات، آشنایی بیشتری پیدا کند و معانی آن ها را فرا گیرد.

۳) می توان با قرار دادن لینک های دانلود مختلف، به هنرجو این امکان را داد تا بتواند فیلم آموزشی یا کد برنامه نویسی و یا دیگر فایل ها را به صورت جداگانه دریافت نمایند. 

۴) بهتر است فیلم های آموزشی، مخصوصا فیلم هایی که طولانی تر هستند را بتوان با کیفیت های مختلف، دانلود کرد و از هر یک از کیفیت ها یک نمونه کوتاه هم در کنار لینک دانلود قرار داد تا قبل از دانلود کل فیلم آموزشی بتوان کیفیت ها را با هم مقایسه و انتخاب کرد .

۵) جهت افزایش سطح یادگیری و ایجاد یک رقابت سالم و همچنین سنجش میزان بهره بردن هنرجویان از فیلم های آموزشی می توان با ایجاد قسمتی در سایت، به صورت آنلاین از کاربر آزمون گرفت تا از این طریق کاربر بتواند سطح خود را بسنجد و همچنین با ایجاد مسابقه، یک رقابت علمی ایجاد کرد که در آن به میزان مطالعه فرد امتیاز تعلق بگیرد، همچنین در مواردی مانند: آموزش برنامه نویسی و یا آموزش برنامه هایی مانند: فتوشاپ، با گرفتن آزمون هایی از فرد و سنجش میزان درک مطلب توسط وی به هنرجو در زمینه آموزش داده شده گواهینامه ای اعطا شود .

۶) اثر آموزش های قرار گرفته در سایت برای سطح متوسط و حرفه ای قرار داده شده و کمتر آموزشی هست که برای سطح مبتدی و مقدماتی باشد مثلا: در بخش برق، آموزش ها بیشتر برای دانشجویان برق قرار داده شده به نحوی که اگر شخصی از رشته تحصیلی برق سر رشته ای نداشته باشد نمی تواند مطالب را درک نماید. مطالبی همچون درس های مقدماتی و اولیه که در دوره متوسطه و هنرستان به دانش آموزان داده می شود .

۷) جهت کاربردی تر شدن آموزش های سایت، بهتر است تا هر آموزش و با چند مثال همراه باشد و همچنین روش انجام آزمایش را با سخت افزارهای دیگر به صورت مختصر توضیح داد.

۸) در فایل هایی که همراه به فیلم آموزشی در فایل زیپ قرار دارد می توان فایلی که در آن لینک دانلود برنامه های مورد استفاده و همچنین لیست وسایل مورد نیاز به همراه مشخصات آن قرار داده شود.

۹) قسمت پایانی فیلم آموزشی می توان به توضیح دادن عیب های احتمالی و مشکلاتی که امکان دارد در اجرای برنامه و هنگام انجام پروژه پیش آید و همچنین راه های رفع معایب و مشکلات اختصاص داد، این کار به هنرجو این امکان را می دهد تا در صورت وجود مشکل و جواب نگرفتن از مدار با راه های عیب یابی از مدار آشنا شده و آن ها را برطرف نماید.

 

 

آنچه مطالعه کردید، توسط جناب آقای امیرحسین اسماعیلی به عنوان پیاده سازی و برداشت متنی بخش هایی از آموزش «راه اندازی سنسور دما و رطوبت در آردوینو (رایگان)» تهیه شده و جهت استفاده مخاطبین گرامی در متلب سایت منتشر می شود.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *