نقد و بررسی مجموعه آموزش های مدارهای منطقی (طراحی دیجیتال)

نقد و بررسی مجموعه آموزش های مدارهای منطقی (طراحی دیجیتال)

یکی از مخاطبین فرادرس، جناب میلاد علی پور، دانشجوی مهندسی برق مخابرات دانشگاه پیام نور تهران، نقد و بررسی مفصلی در مورد آموزش‌های مدارهای منطقی (طراحی دیجیتال) به ما ارسال کرده‌اند. فرادرس همواره به دنبال شنیدن نظرات همراهان خود است و حتی در قبال دریافت این نقدها و نظرات آموزش‌های غیر رایگان فرادرس را به صورت رایگان در اختیار دانشجویانی قرار می‌دهد که نقدهای خود را در مورد آموزش فرادرس ارسال می‌کنند.

در ادامه نگاه آقای میلاد علی پور را به فرادرس مدارهای منطقی (طراحی دیجیتال) می‌بینیم که برای انتشار در اختیار متلب سایت قرار گرفته است.

نقد و بررسی مجموعه آموزش های مدارهای منطقی (طراحی دیجیتال)

یکی از مخاطبین فرادرس، جناب میلاد علی پور، دانشجوی مهندسی برق مخابرات دانشگاه پیام نور تهران، نقد و بررسی مفصلی در مورد آموزش‌های مدارهای منطقی (طراحی دیجیتال) به ما ارسال کرده‌اند. فرادرس همواره به دنبال شنیدن نظرات همراهان خود است و حتی در قبال دریافت این نقدها و نظرات آموزش‌های غیر رایگان فرادرس را به صورت رایگان در اختیار دانشجویانی قرار می‌دهد که نقدهای خود را در مورد آموزش فرادرس ارسال می‌کنند.

در ادامه نگاه آقای میلاد علی پور را به فرادرس مدارهای منطقی (طراحی دیجیتال) می‌بینیم که برای انتشار در اختیار متلب سایت قرار گرفته است.

 

معرفی آموزش و محتوای آن

درس با آشنایی با مبناهای عددی در مبناهای ده دهی، باینری، هشت و شانزده شروع می شود و در ادامه تبدیل مبناها به یکدیگر مورد بحث قرار می گیرد سپس مکمل مبنا و مکمل کاهش یافته تدریس شده، کدهای باینری مختلف مطرح می شود و در انتهای بخش یک، جبر بول بحث می شود.

در بخش دوم گیت های منطقی مختلف تدریس می شوند و تابع بولی به عنوان روش نمایش گیت های منطقی بیان می شود ضمناً جدول درستی هم برای نمایش تمام حالات ممکن یک تابع بولی مورد بحث واقع می شود.

در بخش سوم روش های ساده سازی توابع بولی تا حد ممکن مطرح شده که عبارت اند از جدول کارنو و جدول مک کلاسکی همین طور روش جبری بولی هم ذکر می شود.

در بخش چهارم بعضی کاربردهای گیت منطقی بیان می شود مانند جمع کننده دوبیتی (نیمه ای) و جمع کننده کامل، تفریق کننده همین طور رمز گشا و کدگشا هم مطرح می شود به عنوان کاربردهایی از گیت های منطقی.

در بخش پنجم مدارهای ترکیبی مورد بحث قرار می گیرد و مثال هایی از ساخت مدارهای ترکیبی گفته می شود در ادامه مدارهای ترتیبی مطرح شده و لچ ها و فلیپ فلاپ ها به عنوان پایه حافظه که قادر به ذخیره یک بیت هستند بیان شده و تفاوت لچ و فلیپ فلاپ گفته می شود و همین طور انواع فلیپ فلاپها مانند ای آر، تی، دی گفته می شود و نحوه تبدیل فلیپ فلاپها به یکدیگر در قالب مثال بیان می شود.

در بخش ششم انواع مدارهای ترتیبی همزمان، مورد بحث واقع می شود و سپس مدرس ثبات و رجیستر را که مجموعه ای از فلیپ فلاپ ها می باشد را تدریس می کند. در ادامه، شمارنده ها مطرح می شوند و انواع آنها مانند شمارنده حلقوی و جانسون. مثال هایی هم در ادامه از این موارد ذکر می شود تا به اتمام درس مدارهای منطقی برسیم.

یک نکته خالی از لطف نیست که مدرس محترم طی تدریس از نرم افزار شبیه سازی و رسم استفاده می کنند. همچنین در مورد گیت های منطقی و مدارهای ترکیبی، ترتیبی و مثال هایی در خلال تدریس بیان می شدند تا دانشجو با نرم افزار و نحوه کاربرد آن هم آشنا شود.

 

نقاط قوت

اولین نکته ترتیب موارد بحث شده در درس مدارهای منطقی می باشد بدین طریق که درس از پیش نیازها آغاز شده و به ترتیب به جلو می رود به طوری که هر مبحثی که در قبل تدریس شده پیش نیاز درس مورد نظر فعلی می شود و از این بابت می توان گفت که تدریس در سطح حرفه ای صورت گرفته است.

مبحث بعدی خوانایی صحبت مدرس می باشد که با آرامش و کاملاً خوانا و منظم صحبت می کنند طوری که دانشجو حین تدریس در آرامش قرار می گیرد و متمرکز به درس می شود.

می توانم بگویم بهترین جای تدریس ابتدای تدریس بوده که درس مبناها مطرح می شود. در ارتباط با گیت های منطقی و انواع گیت های منطقی و نمایش آنها در یک جدول خلاصه شده هم کار بسیار مناسبی می باشد طوری که دانشجو می تواند تمامی گیت های منطقی را اساس درس مدارهای منطقی می باشد در لمحه ای مشاهده کرده و در ذهن خود آن ها را مرور نماید.

در ارتباط با روش های ساده سازی تابع بولی هم بسیار خوب کار شده و جدول کارنو و نحوه استفاده از آن که از چالش های درس مدار منطقی می باشد سعی شده با مثال های متعدد کاملاً جا بیفتد و دانشجو با حل مثال ها و سپس شبیه سازی مدارهای حاصل از ساده سازی در نرم افزار حاصل تلاش خود را مشاهده نماید ضمناً از این که روش ساده سازی جدول مک کلاسکی هم که به عنوان الگوریتم ساده سازی در برنامه نویسی مطرح است، بیان شده بسیار جای خوشحالی دارد چرا که در اکثر دانشگاه ها این روش مورد بحث واقع نمی شود و تنها به جدول کارنو به عنوان تنها روش ساده سازی بسنده می شود، در ارتباط با مدارهای جمع کننده و رمزگذار و کدگشا چون مثال های مختلفی از آن مطرح شده از نقاط قوت این آموزش می باشد.

مدارهای ترتیبی و ذکر حالات مختلف آن از جمله مدارهای میلی و مور و تفاوت این دو با یکدیگر، با توجه به اینکه این مورد هم در اکثر دانشگاه ها مطرح نیست، کار جالب و خوبی بود.

در انتها از به کار بردن نرم افزار باید تشکر کرد چرا که می توان گفت تقریباً در تمام دانشگاه های ایران حین تدریس این کار صورت نمی گیرد اما با این کار دانشجو با نرم افزار آشنا شده و می تواند آن را در مباحث مورد نظر خود به کار گیرد. درکل آموزش جالب و کاملی بود گرچه نقاط ضعفی هم مشاهده می شود اما به کار گیری نرم افزار و مثال های متعدد و نکات ریزی که به آن اشاره شد این آموزش را از دیگر آموزش های موجود مشابه جدا کرده و به اصطلاح به آن مزیت رقابتی افزوده است.

 

نقاط ضعف

اولین نقطه ضعفی که به چشم می خورد فارسی نبودن اسلایدها می باشد گرچه آشنایی دانشجو به خصوص دانشجوی مهندسی با زبان انگلیسی از ضروریات می باشد اما چون هدف دانشجویان فارسی زبان می باشند و قطعاً همه زبان انگلیسی را نمی دانند بهتر بود از اسلایدهای فارسی استفاده می شد.

بحث بعدی ثابت بودن متون و نبود انیمیشن، صدا و تحرکی در اسلایدها می باشد این مورد واقعاً می تواند در تدریس تحولی ایجاد کرده و دانشجو را از حالت یکنواختی خارج و باعث شور و انگیزه در او برای ادامه مبحث شود.

در ارتباط با کدهای رمز گذاری باینری ضعیف کار شده و مباحث آن طور که شایسته است به طور جامع تدریس نمی شود خصوصاً کدهای موزن و نحوه ایجاد آن ها که متأسفانه مورد بحث واقع نمی شود.

نکته بعدی در ارتباط با جبر بول می باشد این مبحث بدون شک از بنیان های درس مدار منطقی می باشد اما این مبحث هم خصوصاً ویژگی های جبر بول اصلاً مورد بحث واقع نمی شود و تنها به نشان دادن جدولی از ویژگی های جبر بول اکتفا می شود، در مورد روش های ساده سازی هم که یکی از روش ها روش جبری می باشد هم تیتر آن مطرح می شود اما نه بحث آن گفته می شود و نه مثالی از آن تا دانشجو با این روش ساده سازی هم آشنا شود و در آن تجربه کسب کند.

ضمناً سوالات تستی و نمونه سوالات پایان ترم هم مطرح نمی شود که این مورد را می توان به نقاط ضعف افزود.

 

پیشنهادت

  1. تمامی اسلایدها به زبان فارسی باشد و متناسب با سخن مدرس تغییر کند. همچنین دارای نوشته ای کاملاً واضح و شفاف باشد و رنگ پشت زمینه هم جذاب و متناسب با متن باشد؛
  2. حتماً مثال های بسیاری حل شود و سعی شود از تست ها، تکالیف خانگی و پرسش و پاسخ استفاده شود؛
  3. در انتها خلاصه و نتایج تمام بحث مطرح شود و نکات مهم در قالب بولتن هایی مطرح شود تا دانشجو در آخر بتواند نت برداری خود را کامل نماید؛
  4. سعی شود موضوعاتی فراتر از آن چه رایج است مطرح شود تا در دانشجو حس تفاوت را ایجاد کند؛
  5. دانشگاه آنلاین باید در ارتباط با دانشجویان باشد و مسابقات و نظر سنجی هایی مطرح کند و آموزش هدیه دهد تا دانشجویان را ترغیب به خواندن کند.

 

برای مشاهده «مجموعه آموزش های مدارهای منطقی (طراحی دیجیتال)» به این لینک مراجعه کنید:

کلیک کنید(+)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *