مراجع مرتبط با آموزش آنالیز پیشرفته مواد

آموزش آنالیز پیشرفته مواد
در آموزش آنالیز پیشرفته مواد که مراجع مرتبط با آن در ادامه آمده است، در دنیای حاضر، قطعات بسیار زیادی با اشکال و هندسه متفاوت وجود دارد که هرکدام از جنس معینی ساخته شده است. تعیین نوع ماده مصرفی و همچنین چگونگی حصول خواص مورد نیاز برای یک قطعه، بر عهده مهندسین مواد بوده و در این راستا از ابزارهای مختلفی استفاده می شود. با توجه به اینکه خواص قطعه مورد استفاده از جمله خواص مکانیکی، نوری، الکتریکی، شیمیایی و حرارتی وابسته به ساختمان داخلی ماده مصرفی است، لذا مشاهده ویژگی های این ساختمان حائز اهمیت است. ویژگی هایی همچون اندازه دانه، اندازه و چیدمان رسوبات فاز ثانویه در ساختار، جهت گیری دانه ها، وجود عیوبی مانند ترک و حفرات در مناطق مختلف ماده و ترکیب شیمیایی باید با استفاده از ابزارهایی مانند انواع میکروسکوپ ها مورد بررسی قرار گیرند.

آموزش آنالیز پیشرفته مواد

در آموزش آنالیز پیشرفته مواد که مراجع مرتبط با آن در ادامه آمده است، در دنیای حاضر، قطعات بسیار زیادی با اشکال و هندسه متفاوت وجود دارد که هرکدام از جنس معینی ساخته شده است. تعیین نوع ماده مصرفی و همچنین چگونگی حصول خواص مورد نیاز برای یک قطعه، بر عهده مهندسین مواد بوده و در این راستا از ابزارهای مختلفی استفاده می شود. با توجه به اینکه خواص قطعه مورد استفاده از جمله خواص مکانیکی، نوری، الکتریکی، شیمیایی و حرارتی وابسته به ساختمان داخلی ماده مصرفی است، لذا مشاهده ویژگی های این ساختمان حائز اهمیت است. ویژگی هایی همچون اندازه دانه، اندازه و چیدمان رسوبات فاز ثانویه در ساختار، جهت گیری دانه ها، وجود عیوبی مانند ترک و حفرات در مناطق مختلف ماده و ترکیب شیمیایی باید با استفاده از ابزارهایی مانند انواع میکروسکوپ ها مورد بررسی قرار گیرند.

با توجه به محدودیت های میکروسکوپ های نوری در مطالعه دقیق ساختار ماده، امروزه میکروسکوپ های الکترونی پیشرفته که بر اساس حرکت الکترون ها عمل می کنند، مورد توجه قرار گرفته است. انجام فعالیت های تحقیقاتی با استفاده از چنین دستگاه هایی، نیازمند شناخت مشخصات، نحوه عملکرد، عوامل مؤثر در تشکیل و کیفیت تصویر حاصل و برطرف سازی عیوب موجود در آنالیز است.

در این آموزش برخی از مهم ترین روش های پیشرفته آنالیز مواد مانند میکروسکوپ های الکترونی روبشی، روبشی محیطی و عبوری پراش پرتوی ایکس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از طرفی برای افزایش سطح دانش فراگیران، تعدادی از کاربردهای تحقیقاتی این تجهیزات بیان خواهد شد.

در ادامه مقالات، کتب انگلیسی، کتب فارسی و آموزش های آنلاین منتشر شده در این زمینه معرفی شده اند:

 

معرفی مقالات
عنوان نویسندگان سال انتشار لینک توضیحات
Transmission Electron Microscopy of Shape-Controlled Nanocrystals and Their Assemblies Z. L. Wang ۲۰۰۰ لینک (کلیک کنید)
Transmission electron microscope studies of point defect clusters in fcc and bcc metals B L Eyre لینک (کلیک کنید)

 

معرفی کتب انگلیسی
عنوان تصویر نویسندگان سال انتشار لینک توضیحات
By Ludwig Reimer Scanning Electron Microscopy: Physics of Image Formation and Microanalysis Professor Dr. Ludwig Reimer ۱۹۹۸ لینک (کلیک کنید)
Scanning Electron Microscopy and X-ray Microanalysis Joseph Goldstein, Dale E. Newbury, David C. Joy, Charles E. Lyman, Patrick Echlin, Eric Lifshin, Linda Sawyer, J.R. Michael ۲۰۰۳ لینک (کلیک کنید) ۳rd Edition
Scanning Electron Microscopy: Physics of Image Formation and Microanalysis (Springer Series in Optical Sciences) 41ggbpcbzkl-_sx327_bo1204203200_-1 Ludwig Reimer ۲۰۱۳ لینک (کلیک کنید)

 

معرفی کتب فارسی
عنوان تصویر نویسندگان سال انتشار لینک توضیحات
میکروسکوپ الکترونی و هیستوتکنیک در میکروسکوپی الکترونی و نوری

دکتر شریعت زاده، دکتر امجد

۱۳۷۹ لینک (کلیک کنید)

 

معرفی منابع آموزشی آنلاین فرادرس
عنوان مدرس مدت زمان لینک
آموزش آنالیز پیشرفته مواد مهندس مهدی صباغیان  ۸ ساعت و ۱۱ دقیقه لینک (کلیک کنید)
آموزش خواص مکانیکی مواد ۱ مهندس صابر فرمانی ۸ ساعت و ۱۱ دقیقه لینک (کلیک کنید)
آموزش خواص مکانیکی مواد ۲ مهندس صابر فرمانی ۸ ساعت و ۴۰ دقیقه لینک (کلیک کنید)

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *