مراجع مرتبط با آموزش بهینه سازی پارامترهای کنترل کننده فرایندی کاربردهای شیمیایی

در آموزش بهینه سازی پارامترهای کنترل کننده فرایندی کاربردهای شیمیایی که مراجع مرتبط با آن در ادامه آمده است، پارامترهای کنترل کننده فرایندی مانند دما، فشار، غلظت، دبی، سطح و … همواره در تمام پروسس های مرتبط در صنایع شیمیایی مطرح هستند. در این راستا عموماً تنظیم صحیح پارامترها منجر به افزایش بازده بهره وری برای سامانه های تحقیقی و صنعتی می شود. لذا مطالعه هدفمند این پارامترها با استفاده از مدل سازی ریاضی و رگرسیون داده های تجربی همواره مورد توجه است. در این بین روش پاسخ سطح از روش های بسیار قوی برای توصیف سیستم های شیمیایی می باشد. در این زمینه روش های مختلفی مانند طراحی ترکیب مرکزی یا طراحی باکس – بنکن (Box–Behnken design) به صورت ویژه برای متغیرهای فرایندی، توسعه یافته اند.

در آموزش بهینه سازی پارامترهای کنترل کننده فرایندی کاربردهای شیمیایی که مراجع مرتبط با آن در ادامه آمده است، پارامترهای کنترل کننده فرایندی مانند دما، فشار، غلظت، دبی، سطح و … همواره در تمام پروسس های مرتبط در صنایع شیمیایی مطرح هستند. در این راستا عموماً تنظیم صحیح پارامترها منجر به افزایش بازده بهره وری برای سامانه های تحقیقی و صنعتی می شود. لذا مطالعه هدفمند این پارامترها با استفاده از مدل سازی ریاضی و رگرسیون داده های تجربی همواره مورد توجه است. در این بین روش پاسخ سطح از روش های بسیار قوی برای توصیف سیستم های شیمیایی می باشد. در این زمینه روش های مختلفی مانند طراحی ترکیب مرکزی یا طراحی باکس – بنکن (Box–Behnken design) به صورت ویژه برای متغیرهای فرایندی، توسعه یافته اند.

در این دوره آموزشی نحوه اجرای یک پروژه در سه مسیر طراحی، تحلیل و بهینه سازی با روش سطح پاسخ برای فرایندهای شیمیایی با زبان ساده و به کارگیری نرم افزار دیزاین اکسپرت با کاربری بسیار آسان آموزش داده می شود، به گونه ای که کاربران گرامی می توانند سیستم های شیمیایی صنعتی یا تحقیقی با هر میزان پیچیدگی را تحلیل و در شرایط ایده آل بهینه کنند.

در ادامه مقالات، کتب انگلیسی، کتب فارسی و آموزش های آنلاین منتشر شده در این زمینه معرفی شده اند:

 

معرفی مقالات
عنوان نویسندگان سال انتشار لینک توضیحات
Response surface methodology (RSM) as a tool for optimization in analytical chemistry Bezerra, M. A., Santelli, R. E., Oliveira, E. P., Villar, L. S., & Escaleira, L. A. ۲۰۰۸ لینک (کلیک کنید) این منبع بهترین منبع برای یادگیری سریع آموزش می باشد.

 

معرفی کتب انگلیسی
عنوان تصویر نویسندگان سال انتشار لینک توضیحات
Response Surface Methodology: Process and Product Optimization Using Designed Experiments (Wiley Series in Probability and Statistics) Raymond H. Myers, Douglas C. Montgomery, Christine M. Anderson-Cook ۲۰۱۶ لینک (کلیک کنید) جامع ترین کتاب در زمینه سطح پاسخ نوشته چناب آقای پروفسور مک گومری

 

معرفی منابع آموزشی آنلاین فرادرس
عنوان مدرس مدت زمان لینک
آموزش بهینه سازی پارامترهای کنترل کننده فرایندی کاربردهای شیمیایی  مهندس حسین خاکپور ۳ ساعت و ۴۱ دقیقه لینک (کلیک کنید)
آموزش Aspen Plus (اسپن پلاس) – برای شبیه سازی فرآیندهای شیمیایی مهندس حسین خاکپور ۵ ساعت و ۴۰ دقیقه لینک (کلیک کنید)

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *