فرایند مهندسی خواسته ها — به زبان ساده

در این مطلب، مفهوم فرایند مهندسی خواسته‌ها و گام‌های آن تشریح شده است.

فرایند مهندسی خواسته ها

مهندسی خواسته‌ها، فرایند تعریف، مستندسازی و نگهداری خواسته‌ها است. مهندسی خواسته‌ها، فرایند گردآوری و تعریف خدمات فراهم شده به وسیله سیستم است. فرایند مهندسی خواسته‌ها شامل فعالیت‌های اصلی زیر می‌شود:

  • تحصیل خواسته‌ها
  • مشخصه‌سازی خواسته‌ها
  • اعتبارسنجی و تایید خواسته‌ها
  • مدیریت خواسته‌ها

تحصیل خواسته‌ها

تحصیل خواسته‌ها (Requirements Elicitation) مرتبط با روش‌های کسب دانش پیرامون دامنه و نیازمندی‌های پروژه است. منابع مختلف دانش دامنه شامل مشتریان، راهنمای کسب و کار، نرم‌افزارهای کنونی موجود از نوع مشابه، استانداردها و دیگر ذینفعان پروژه می‌شود. روش‌های مورد استفاده برای تحصیل خواسته‌ها شامل مصاحبه، بارش فکری، تحلیل وظایف، روش دلفی، پیش‌نمونه و دیگر موارد است. تحصیل خواسته‌ها یک مدل رسمی از خواسته‌های درک شده فراهم نمی‌کند. در عوض، دامنه دانش تحلیل‌گر را افزایش می‌دهد و بنابراین، به فراهم کردن ورودی برای گام بعدی کمک می‌کند.

مشخصه‌سازی خواسته‌ها

فعالیت‌های مشخصه‌سازی خواسته‌ها برای تولید مدل‌های رسمی مهندسی نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه خواسته‌ها شامل خواسته‌های کارکردی و غیرکارکردی و محدودیت‌ها به طور کامل توسط این مدل‌ها تعیین می‌شوند. در طول مشخصه‌سازی، ممکن است به دانش بیشتری پیرامون مسئله نیاز باشد که می‌تواند مجددا فرایند تحصیل خواسته‌ها را راه‌اندازی کند. مدل‌های استفاده شده در این مرحله شامل نمودارهای «موجودیت-رابطه» (Entity-Relationship)، «نمودارهای جریان داده» (Data Flow Diagrams | DFD)، نمودارهای تجزیه کارکرد (Function Decomposition Diagrams | FDD)، «دیکشنری‌های داده» (Data Dictionaries) و دیگر موارد می‌شود.

اعتبارسنجی و تایید داده‌ها

اعتبارسنجی: اعتبارسنجی به مجموعه‌ای از وظایف اشاره دارد که طی آن اطمینان حاصل می‌کنند که نرم‌افزار به طور صحیحی یک تابع را پیاده‌سازی می‌کند.

تایید داده‌ها: به مجموعه مجزایی از وظایف اشاره دارد که طی آن اطمینان حاصل می‌کنند که نرم‌افزار ساخته شده برای خواسته‌های مشتری قابل ردیابی است. اگر خواسته‌ها اعتبارسنجی نشوند، خطاهایی در تعریف آن‌ها ممکن است به وقوع بپیوندد. این خطاها می‌توانند منجر به آن شوند که در مراحل نهایی‌سازی محصول که همه انتظار موفقیت آن را می‌کشند، مشکلات قابل توجهی بروز کند. مراحل اساسی برای اعتبارسنجی داده‌ها عبارتند از:

  • خواسته‌ها باید شامل همه خواسته‌های دیگر باشند. برای مثال، دو خواسته نباید با یکدیگر تعارض داشته باشند. 
  • خواسته‌ها باید در هر زمینه‌ای کامل باشند.
  • خواسته‌ها باید به صورت عملی قابل دستیابی و حصول باشند.

بررسی و مرور، بررسی بدنه، ساخت آزمون‌ها و دیگر موارد از جمله راهکارهایی هستند که در این مرحله استفاده می‌شوند.

مدیریت خواسته‌ها

مدیریت خواسته‌ها فرایند تحلیل، مستندسازی، ردیابی، اولویت‌بندی و توافق بر سر خواسته‌ها و کنترل کردن ارتباطات با ذینفعان مرتبط است. این مرحله، از تغییر ماهیت خواسته‌ها مراقبت می‌کند. در این مرحله باید اطمینان حاصل کرد که SRS درحد امکان قابل تغییر است و بنابراین، می‌توان تغییرات مورد نظر کاربر را در مراحل بعدی ساخت و توسعه نرم‌افزار را محقق کرد. قادر بودن به ویرایش نرم‌افزار به عنوان یک خواسته در حالت سیستماتیک و کنترل شده، بخش بسیار مهمی از مهندسی خواسته‌ها است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

منبع [+]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *