رمز ارز چیست ؟ — به زبان ساده

در این مطلب به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که رمز ارز چیست و همچنین، دو رمز ارز معروف بیت‌کوین (Bitcoin) و اتریوم (Ethereum) معرفی خواهند شد.

رمز ارز چیست ؟

رمز ارز (Cryptocurrency) یک ارز دیجیتال (Digital Currency) یا مجازی (Virtual Currency) است که به وسیله رمزنگاری (Cryptography) امن‌سازی شده است. رمزنگاری موجب می‌شود تا امکان جعل یا دو بار خرج کردن پول به طور کامل از بین برود. بسیاری از رمزارزها شبکه‌های توزیع شده‌ای هستند که برمبنای فناوری بلاکچین (Blockchain) قرار دارند. فناوری بلاکچین در واقع یک دفتر کل توزیع شده است. که به وسیله یک شبکه از کامپیوترهای گوناگون به وجود آمده است.

یکی از ویژگی‌های تعریف شده رمزارزها آن است که عموما یک نهاد مرکزی مانند بانک مرکزی یا دولت‌ها مسئول صدور این رمزارزها نیستند. این امر موجب می‌شود که رمزارزها به لحاظ تئوری در برابر تداخلات و دستکاری‌های افراد یا نهادهای حقیقی و حقوقی در امان باشند.

نکات کلیدی پیرامون رمز ارز

  • رمز ارز یک شکل جدید از دارایی دیجیتال است که بر مبنای شبکه‌ای توزیع شده است که در آن شبکه، حجم وسیعی از کامپیوترها وجود دارد. این شبکه غیر توزیع شده، به رمز ارز این امکان را می‌دهد که بدون نظارت نهادها یا اشخاص خاصی وجود داشته باشند و به فعالیت بپردازند.
  • کلمه رمز ارز از روش‌های رمزگذاری مشتق شده است که برای امن‌سازی شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
  • بلاکچین، روش سازمان‌دهی برای حصول اطمینان از یکپارچگی داده‌های تراکنش‌ها و یک مولفه حیاتی برای بسیاری رمزارزها است.
  • بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که بلاکچین و فناوری‌های مرتبط به آن، بسیاری از صنایع از جمله امور مالی و حقوق را دستخوش تغییر و تحول می‌کنند.
  • رمزارزها با انتقادهای زیادی از طرف نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی مواجه شدند که البته، در گذر زمان بخش عمده‌ای از این انتقادها کاهش پیدا کردند. از جمله دلایل این انتقادها، استفاده از رمزارزها برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی، متغیر بودن نرخ صرافی، آسیب‌پذیری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و دیگر موارد هستند. اگرچه، این رمزارزها برای قابلیت حمل، تقسیم‌پذیری، مقاومت در برابر تورم و شفافیت، شناخته شده هستند.

درک رمزارزها

رمزارزها سیستم‌هایی هستند که امکان پرداخت آنلاین را به واسطه چیزی را فراهم می‌کنند که به آن‌ها توکن (Token) مجازی گفته می‌شود. توکن‌ها به وسیله ورودی‌های دفتر کل داخلی به سیستم کار می‌کنند. «رمزارز» (Crypto) به الگوریتم‌های رمزنگاری گوناگون و روش‌های رمزنگاری اشاره دارد که از ورودی‌ها محافظت کند. از جمله روش‌های رمزگذاری می‌توان به «رمزگذاری منحنی بیضی» (Elliptical Curve Encryption)، «جفت کلیدی خصوصی-عمومی» (Public-Private Key Pairs) و «توابع هش» (Hashing Functions) اشاره کرد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که رمزنگاری که در حال حاضر در رمز ارزها از آن استفاده می‌کنند اساسا برای کاربردهای نظامی ساخته شده است. در برهه‌ای از زمان، دولت‌ها در صدد آن بودند که کنترل‌هایی را بر رمز ارزها به طور مشابه با آنچه برای حمل و نگهداری اسلحه وجود داشت اعمال کنند، اما پس از آن و نظر به حقوق شهروندی، حق آزادی بیان، مزایای بی‌شمار رمزارزها و حرکت جهان به سمت دنیای بدون پول نقد، موجب شد که دولت‌ها بعضا حتی از وجود رمزارزها به طور رسمی حمایت و از تصویب قوانین تحدید کننده، اجتناب کنند.  

انواع رمزارزها

اولین رمزارز مبتنی بر بلاکچین «بیت‌کوین» است. بیت‌کوین همچنان محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین رمزارز موجود در جهان است. امروزه، هزاران رمزارز وجود دارد که به آن‌ها «ارز جایگزین» (Alternative Coins | Alt Coin) گفته می‌شود. ارزهای جایگزین با توابع و مشخصات گوناگونی وجود دارند. برخی از این ارزهای جایگزین کلون یا فورکی (انشعاب | Fork) از بیت‌کوین هستند؛ در حالی که برخی از آن‌ها نیز ارزهایی هستند که از پایه و از صفر تا صد ساخته شده‌اند. از جمله ارزهای جایگزین می‌توان به «اتریوم» (Ethereum)، «لایت‌کوین» (Litecoin)، «پیرکوین» (Peercoin)، «نیم‌کوین» (Namecoin)، «کاردانو» (Cardano) و «ای‌او‌اس» (EOS) اشاره کرد.

آشنایی با بیت کوین و اتریوم

معروف‌ترین و محبوب‌ترین رمزارز موجود در جهان، بیت‌کوین است. بزرگترین اندازه بازار نیز در حال حاضر متعلق به رمزارز بیت کوین است. در جایگاه دوم، رمز ارز اتریوم وجود دارد که بزرگترین اندازه بازار را پس از بیت‌کوین و در جایگاه دوم دارد. البته، اختلاف اندازه بازار بیت‌کوین و اتریوم به اندازه‌ای است که بعید به نظر می‌رسد در آینده نزدیک، اتریوم بتواند جایگاه بیت‌کوین را از آن خود کند. در ادامه، دو رمزارز بیت کوین و اتریوم به طور خلاصه معرفی شده‌اند. برای مقایسه این دو رمزارز، مطالعه مطلب «اتریوم یا بیت کوین — کدام ارزش سرمایه گذاری دارد و چرا؟» پیشنهاد می‌شود.

بیت کوین

بیت کوین رمزارزی است که در سال ۲۰۰۸ میلادی، توسط فرد یا گروهی ناشناس با اسم واقعی یا اسم رمز «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) معرفی شد. پلتفرم بلاکچین بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ میلادی به صورت متن‌باز پیاده‌سازی شد. هدف از ارائه بیت‌کوین، داشتن یک سیستم مالی غرمتمرکز بود که که انجام فعالیت‌های مالی را وابسته و محدود به فرد یا نهاد خاصی نمی‌کند. 

اتریوم

اتریوم یک پلتفرم بلاکچین است و رمزارزی که در این پلفترم وجود دارد، «اتر» (Ether | ETH) نام دارد. اتریوم یک پلتفرم متن‌باز و غیرمتمرکز (توزیع شده) است. بلاکچین اتریوم از چیزی با عنوان «قرارداد هوشمند» (Smart Contract) پشتیبانی می‌کند که وجه تمایز اصلی اتریوم و بیت‌کوین نیز محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، پلتفرم اتریوم بستری برای نوشتن برنامه‌های کاربردی توزیع شده (Distributed Application | DApp) و راه‌اندازی «سازمان غیرمتمرکز ناشناخته» (Decentralized Autonomous Organization | DAO) است. برای آشنایی بیشتر با اتریوم، مطالعه مطلب «اتریوم چیست ؟ | ساختار، قیمت، استخراج و خرید و فروش» پیشنهاد می‌شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

منبع [+]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *