برنامه نویسی موبایل — به زبان ساده

در این مطلب مفهوم برنامه نویسی موبایل به زبان ساده بیان و به چند پرسش کلیدی پیرامون آن پاسخ داده شده است. سپس، منابع یادگیری برنامه نویسی موبایل معرفی شده‌اند.

برنامه نویسی موبایل چیست ؟

برنامه نویسی موبایل به عمل یا فرایندی گفته می‌شود که طی آن یک برنامه کاربردی موبایل برای دستگاه‌های موبایل توسعه پیدا می‌کند. از جمله دستگاه‌های موبایل می‌توان به «دستیار دیجیتال شخصی» (Personal Digital Assistants | PDA)، «دستیار دیجیتال سازمانی» (Enterprise Digital Assistants | EDA)، تلفن‌های موبایل و تبلت‌ها اشاره کرد.

این برنامه‌های کاربردی ممکن است ضمن ساخت دستکاه موبایل روش دستگاه نصب شوند (Pre-Installed) و یا کاربر می‌تواند این برنامه‌های کاربردی را از فروشگاه‌های نرم‌افزار موبایل و یا وب‌سایت‌ها دانولد و نصب کند. همچنین، برنامه‌های کاربردی موبایل می‌توانند با بهره‌گیری از پردازش‌های سمت سرور و سمت کلاینت به صورت یک برنامه کاربردی وب منتشر شوند تا تجربه‌ای به مثابه برنامه کاربردی موبایل را در مرورگر وب ایجاد کنند.

برنامه‌نویس‌های موبایل ضمن توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل باید نیازمندی‌های خاصی مانند اندازه خاص صفحه نمایش، مشخصه‌ها و پیکربندی‌هی سخت‌افزاری و دیگر موارد را مد نظر داشته باشند. توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل دارای رشد تدریجی بوده است و و در گذر زمان منجر به ایجاد مشاغل متعددی با سطح درآمد خوب شده است. 

در فرایند برنامه نویسی موبایل، طراحی رابط کاربری موبایل (User Interface | UI) نیز مسئله بسیار مهمی است. در طراحی رابط کاربری موبایل محدودیت‌هایی مانند سایز صفحه نمایش در نظر گرفته می‌شود. 

از زبان‌های گوناگونی برای برنامه‌نویسی موبایل استفاده می‌شود که برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها جاوا (Java) و کاتلین (Kotlin) هستند. 

فیلم آموزشی برنامه نویسی موبایل

در ادامه، فیلم‌های آموزش برنامه نویسی موبایل به زبان فارسی و کاربردی معرفی شده است.

فیلم آموزش React Native

زبان برنامه نویسی روبی -- به زبان ساده

طول مدت این آموزش نه ساعت و سی و یک دقیقه است و مدرس آن مهندس فرشید کرمی هستند. React Native یک فریم‌ورک جاوا اسکریپت است که برای توسعه اپلیکیشن‌های چندپلتفرمی استفاده می‌شود. به دلیل امکان توسعه اپلیکیشن برای دو پلتفرم اندروید و iOS به طور هم‌زمان و با یک کد مبنا، React Native محبوبیت بسیار زیادی دارد. این دوره آموزشی برای علاقه‌مندان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایل مناسب است. برخی از سرفصل‌ها و موضوعات این دوره شامل آشنایی با فریم‌ورک React، نصب و راه‌اندازی ابزارهای مورد نیاز در ویندوز و مک، مروری بر جاوا اسکریپت، ECMAScript، ساخت اولین پروژه با React و سایر مباحث و موضوعات می‌شود.

  • برای دانلود فیلم آموزش مقدماتی فریمورک React Native برای طراحی نرم افزارهای اندروید و iOS با زبان جاوا اسکریپت + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش AngularJS

زبان برنامه نویسی روبی -- به زبان ساده

طول مدت این دوره آموزشی شش ساعت و بیست و دو دقیقه است و مدرس آن مهندس منصور کلاگر هستند. AngularJS‌ یک فریم‌ورک جاوا اسکریپت ارائه شده توسط گوگل است. این دوره آموزشی برای علاقه‌مندان و توسعه‌دهندگان حوزه برنامه‌نویسی و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل مناسب است. از جمله مباحث و موضوعاتی که در این دوره آموزشی مطرح می‌شوند شامل مقدمه‌ای بر AngularJS،‌ ساخت و استفاده از سرویس‌ها، مسیریابی، آزمایش و سایر موارد است.

  • برای دانلود فیلم آموزش مقدماتی AngularJS برای ساخت اپلیکیشن های تک صفحه ای + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش فلاتر (Flutter)

زبان برنامه نویسی روبی -- به زبان ساده

طول مدت دوره آموزش فریم ورک Google Flutter برای طراحی اپلیکیشن های موبایل هفت ساعت و بیست و سه دقیقه است و مدرس آن مهندس مجتبی حسین‌پور هستند. این دوره آموزشی برای علاقه‌مندان مبتدی برنامه‌نویسی موبایل و توسعه‌دهندگان حرفه‌ای سایر فریم‌ورک‌های اپلیکیشن موبایل جهت یادگیری Flutter مناسب است. از جمله مباحثی که در این آموزش مطرح شده است، می‌توان به آشنایی با Flutter، آماده‌سازی و راه‌اندازی محیط توسعه، آشنایی با زبان برنامه‌نویسی دارت، مفاهیم مقدماتی و پیشرفته شیٔ‌گرایی، آشنایی مقدماتی و پیشرفته با ویجت‌ها در Flutter و همچنین، پیاده‌سازی چند پروژه با Flutter اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش فریم ورک Google Flutter برای طراحی اپلیکیشن های موبایل + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید مقدماتی

زبان برنامه نویسی روبی -- به زبان ساده

مدت زمان فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید مقدماتی ۱۶ ساعت و ۸ دقیقه و مدرس آن، محمد مهدی علیزاده است. این دوره که در این بخش از مطلب برنامه نویسی موبایل معرفی شده برای افرادی مناسب است که قصد فراگیری برنامه‌نویسی اندروید را از پایه و از مباحث مقدماتی دارند. از جمله مباحث مورد بررسی در این دوره آموزشی می‌توان به آشنایی با محیط Android Studio و تنظیمات اولیه برنامه، چینش عناصر در اندروید و TextView، رنگ‌ها و ابزار Button، چرخه حیات اکتیویتی در اندروید، منوها در اندروید، EditText در اندروید، چینش‌های مختلف عناصر در اندروید، طراحی یک فرم برای ورود اطلاعات، آشنایی با Intent، آشنایی با GridLayout و ImageView در اندروید، پروژه عملی ساخت بازی، صوت و تصویر در اندروید، دیالوگ و لیست‌ها در اندروید، ابزار  Toast و پروژه عملی پیرامون آن و دیگر موارد اشاره کرد.

قیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید تکمیلی

زبان برنامه نویسی روبی -- به زبان ساده

مدت زمان فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید تکمیلی بیست ساعت و هشت دقیقه و مدرس آن، محمد مهدی علیزاده است. این دوره که در این بخش از مطلب برنامه نویسی موبایل معرفی شده برای افرادی  مناسب است که با مبانی و مباحث مقدماتی برنامه‌نویسی اندروید که در فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید مقدماتی نیز ارائه شده است، آشنایی داشته باشند. از جمله مباحث مورد بررسی در این دوره آموزشی می‌توان به آشنایی با SharedPreference در اندروید، صفحه تنظیمات در اندروید، کار با فایل‌ها، استفاده از داده‌های با فرمت‌های گوناگون شامل json و xml در اندروید، استفاده از کتابخانه JDOM، ساخت اسلایدر، کار با پایگاه داده، فرگمنت (Fragment) و مباحث پیرامون آن و دیگر موارد اشاره کرد.

فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید پیشرفته

زبان برنامه نویسی روبی -- به زبان ساده

مدت زمان فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید پیشرفته ۲۵ ساعت و ۴۵ دقیقه و مدرس آن، محمد مهدی علیزاده است. این دوره که در این بخش از مطلب برنامه نویسی موبایل معرفی شده برای افرادی مناسب است که به مباحث مقدماتی و تکمیلی برنامه‌نویسی اندروید تسلط دارند و درصدد فراگیری مباحث پیشرفته آن هستند. از جمله سرفصل‌های مورد بررسی در فیلم آموزش برنامه‌نویسی اندروید پیشرفته می‌توان به ساخت ویوهای اختصاصی، SnackBar و تنظیمات آن، ارتباط با اینترنت در اندروید، کتابخانه Volley، پروژه عملی دریافت آب و هوا، استفاده از GPS، آشنایی با BroadcastReceiver همراه با مثال‌های عملی، بلوتوث و کار با آن همراه با مثال، کار با فونت فارسی و نمایش صحیح متن فارسی، رسم نمودار در برنامه، ارسال و دریافت پیامک با SMS API، دانلود فایل از اینترنت، اعتبارسنجی با اثر انگشت و استفاده از حساب کاربری گوگل برای ورود به برنامه و تشخیص کاربران اشاره کرد.

فیلم آموزش سوئیفت (Swift)

زبان برنامه نویسی روبی -- به زبان ساده

طول مدت فیلم آموزش سوئیفت پنج ساعت و چهارده دقیقه است و مدرس آن مهندس محمدمهدی علیزاده هستند. دوره آموزش برنامه نویسی سوئیفت برای علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی و توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر سیستم عامل iOS مناسب است. همچنین، توسعه‌دهندگانی که در سایر حوزه‌‌ها فعال هستند و قصد یادگیری Swift‌ را داشته باشند نیز می‌توانند از محتوای این دوره بهره‌مند شوند. از جمله موضوعات و سرفصل‌های مطرح شده در دوره برنامه‌نویسی سوئیفت می‌توان به تنظیمات اولیه نرم‌افزار، انواع متغیرها در سوئیفت، آشنایی با توابع، آرایه‌ها، حلقه‌های تکرار، دیکشنری، optionalها و همچنین شیٔ‌گرایی و سایر موارد اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش برنامه نویسی Swift (سوئیفت) برای برنامه نویسی iOS +‌ اینجا کلیک کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *