ITIL چیست ؟ — به زبان ساده

در این مطلب به این پرسش پاسخ داده می‌شود که ITIL چیست؟ 

ITIL چیست؟

ITIL مخفف عبارت IT Infrastructure Library به معنای «کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات» است. این عبارت برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ توسط «آژانس مرکزی ارتباطات و رایانه» (Central Computer and Telecommunications Agency | CCTA) دولت انگلستان به کار برده شد. اصطلاح ITIL توسط CCTA زمانی به کار رفت که این آژانس مجموعه‌ای از بهترین اقدامات در حوزه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات را مستند و به منظور انتشار و توزیع، چاپ کرد. امروزه دیگر کسی از عبارت کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات برای اشاره به ITIL استفاده نمی‌کند و ITIL یک عبارت مستقل با معنای کامل است.

ITIL یک کتابخانه از بهترین اقدامات برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است که سطح پشتیبانی و خدمات فناوری اطلاعات را بهبود می‌بخشد. یکی از اهداف اصلی ITIL حصول اطمینان از آن است که خدمات فناوری اطلاعات هم‌تراز با اهدف کسب و کار است؛ حتی اگر اهداف کسب و کار تغییر کنند.

از زمان معرفی ITIL در اواخر قرن ۲۱ به صورت یک مجموعه کتاب با بیش از ۳۰ جلد کتاب تاکنون، بلوغ بسیاری زیادی پیدا کرده‌اند. در حدود سال ۲۰۰۰ دومین نسخه از ITIL منتشر شد. در این نسخه، هر جلد به مباحث مشخصی از فناوری اطلاعات می‌پرداخت و در واقع، مباحث به خوبی در این مجموعه کتاب در سه دسته مدیریت فناوری اطلاعات (IT Management)، خدمات فناوری اطلاعات (IT Services) و کاربردهای فناوری اطلاعات (IT Applications) دسته‌بندی شدند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ITIL پایگاه داده مدیریت پیکربندی (Configuration Management Database | CMDB) آن است که قدرت مرکزی برای همه مولفه‌ها شامل خدمات، نرم‌افزار، مولفه‌های فناوری اطلاعات، اسناد، کاربران و سخت‌افزارها است که باید برای تحویل یک سرویس فناوری اطلاعات مدیریت شوند.

پایبندی به اصول ITIL به حصول اطمینان از اینکه ریشه مشکلات در محیط به سرعت پیدا می‌شوند کمک می‌کند و به ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات بینش صحیحی را پیرامون سیستم می‌دهد.

منبع [+]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *