۱۱ ابزار مفید برای افزایش بهره وری برنامه نویسان | راهنمای کاربردی

امروزه برنامه‌نویسان حرفه‌ای نسبت به گذشته پروژه‌های بزرگ‌تری را در مدت زمان کم‌تری به نتیجه می‌رسانند. امروزه تیم کوچکی ار برنامه‌نویسان می‌توانند یک اپلیکیشن موبایل را تنها در چند روز توسعه دهند. این پیشرفت‌ها و سرعت عمل در برنامه‌نویسی، حاصل استفاده از ابزارها و چارچوب‌های توسعه نرم‌افزاری است که امروزه در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارند. شناخت مجموعه‌ای از ابزارهای مفید و کارآمد (و فریم‌ورک‌های توسعه مناسب) در برنامه‌نویسی کار را آسان می‌کند و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. بدین سبب، در این نوشته برخی از ابزارهای نرم‌افزاری مفید و کاربردی معرفی شده‌اند که اکثر برنامه‌نویسان حرفه‌ای از آن‌ها استفاده می‌کنند.

۱. Terminator

اگر برنامه‌نویسی سرور را در یک ترمینال (API) و کلاینت را در ترمینال دیگر اجرا (Run) می‌کند و همچنان نیاز به اجرای وظایف بیش‌تری در ترمینال‌های دیگر داشته باشد، قطعاً استفاده از Terminator برایش بسیار لذت‌بخش خواهد بود. به جای استفاده از چندین سربرگ (Tab) و ایجاد سردرگمی به سبب تعداد زیاد تب‌ها، می‌توان با استفاده از Terminator ترمینال‌های بسیاری را تنها در یک صفحه باز کرد و به این ترتیب می‌توان همه آنچه در هر یک از این ترمینال‌ها اتفاق می‌افتد را در تمام مواقع تحت نظر داشت.

۲. Oh My Zsh

Zsh نوعی شل (Shell) برای برنامه‌نویس است که برای اجرای دستورات در ترمینال استفاده می‌شود. «Oh My Zsh» یک فریم‌ورک یا چارچوب عالی و منحصربه‌فرد برای مدیریت تنظیمات Zsh محسوب می‌شود. با Oh My Zsh می‌توان تم‌های زیبا و برازنده برای ترمینال نصب کرد که ظاهر آن را بسیار جذاب می‌کند. همچنین می‌توان با استفاده از Oh My Zsh افزونه‌هایی را نصب کرد که روال کار را بسیار ساده‌تر می‌کنند. بعضی از این افزونه‌ها شامل Autocomplete، Git، Capistrano، داکر و دیگر موارد است.

۳. DbDesigner

DbDesigner در طراحی پایگاه داده کاربرد دارد. به جای اینکه برنامه‌نویس طرح‌ریزی پایگاه داده خود را روی کاغذ رسم و پیاده‌سازی کند، شاید ایده بهتر این باشد که از یک ابزار آنلاین برای این کار استفاده شود. DbDesigner می‌تواند در این خصوص راه‌گشا باشد. DbDesigner ابزاری محبوب برای یک برنامه‌نویس حرفه‌ای به حساب می‌آید.

۴. Code Climate

Code Climate ابزار مفیدی است که می‌تواند رتبه‌بندی کیفیت کدهای نوشته شده را برای برنامه‌نویس انجام دهد. به محض اینکه برنامه‌نویس کدهایش را در ریپازیتوری آپلود کند، Code Climate تجزیه و تحلیلی را به صورت رتبه یا نمره برای نمایش میزان کیفیت پروژه ارائه می‌دهد. Repository برای تعیین سطح کیفی پروژه از معیارهایی مثل میزان کدهای تکراری، پیچیدگی کدها و سایر موارد استفاده می‌کند. Code Climate برای پروژه‌های متن‌باز رایگان است و واقعاً ارزش امتحان کردن را برای کمک به ایجاد کدهای با‌کیفیت‌تر دارد.

۵. AWS Cloud9

Cloud9 یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) است که امکان نوشتن، اجرا و خطایابی کدها را تنها با استفاده از یک مرورگر و بدون نیاز به نصب نرم‌افزاری روی دستگاه فراهم می‌کند. با استفاده از AWS Cloud9 می‌توان در همه جا به کدها دسترسی داشت و چون تنها از مرورگر استفاده می‌شود، می‌توان با هر سیستم‌عامل دلخواهی برنامه‌نویسی کرد. همچنین می‌توان به اشتراک‌گذاری محیط توسعه با تیم خود را در فضای ابری به راحتی انجام داد.

۶. Codeship

Codeship ابزار مفیدی برای استقرار اپلیکیشن به شیوه امن (اجرای تست‌های لازم پیش از استقرار محصول) محسوب می‌شود. Codeship شناسایی می‌کند که برنامه‌نویس چه زمانی شاخه مورد نظر خود را در گیت Push کرده است و سپس تست از پیش تعریف شده‌ای که برنامه‌نویس در پلتفرم Codeship مشخص کرده را انجام می‌دهد. اگر تست‌ها موفقیت‌آمیز باشند، Codeship استقرار را در سرور انتخاب شده توسط برنامه‌نویس (مثل AWS ،Heroku یا سرور دیگر) را انجام می‌دهد.

۷. StackEdit

ویرایش یک فایل مارک‌داون README.md منطبق با سلیقه برنامه‌نویس ممکن است بسیار دشوار باشد. با استفاده از ابزار مفید StackEdit می‌توان فایل Markdown را ویرایش و نتیجه را هم به صورت همزمان مشاهده کرد. این مسئله فرایند را سرعت می‌بخشد و کار را ساده‌تر خواهد کرد.

۸. CodeShare

با استفاده از ابزار مفید CodeShare می‌توان یک اتاق آنلاین (تصویری) برای توضیح مفاهیم برنامه‌نویسی ایجاد کرد. در CodeShare شرکت‌کنندگان می‌توانند کدهای تولید شده را به صورت همزمان مشاهده کنند. در صورتی که نیاز به ارائه یا توضیح یک پروژه یا آموزش برنامه‌نویسی وجود داشته باشد، CodeShare ابزار مفیدی در این خصوص به حساب می‌آید.

۹. Postman

انجام فراخوانی‌های HTTP از طریق کنسول (CURL) می‌تواند زمان انجام یک تست ساده بسیار مفید واقع شود. اما، وقتی نیاز به ارجاع Headerها و پارامترهای بسیاری وجود داشته باشد، عملیات CURL می‌تواند بسیار چالش‌ برانگیز باشد. با استفاده از Postman می‌توان از این مسئله جلوگیری کرد. Postman یک واسط گرافیکی است که به برنامه‌نویس کمک می‌کند تا به راحتی فراخوانی‌های HTTP‌ را انجام دهد. Postman حتی فراخوانی‌های قبلی را هم ذخیره می کند تا در صورت نیاز دوباره از آن‌ها استفاده شود.

۱۰. Uppy

برنامه‌نویسیان معمولاً نیاز دارند که فایل‌هایی را در پروژه‌های برنامه‌نویسی وب خود آپلود کنند. Uppy یک ابزار آپلود فایل کامل است که می‌تواند با اکثر فریم‌ورک‌ها ادغام شود و کار آپلود فایل را ساده‌تر کند. Uppy می‌تواند فایل‌ها را در پروژه اپلیکیشن، گوگل درایو، Dropbox و سایر موارد آپلود کند.

۱۱. Franz

برنامه‌نویسان معمولاً از بسیاری از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مختلفی مثل واتس‌اپ، مسنجر فیسبوک، اسلک و سایر موارد برای ارتباط با سیار اعضای تیم استفاده می‌کنند. گاهی ممکن است مدیریت تمام این پیام‌رسان‌ها چالش برانگیز باشد. Franz اپلیکیشنی است که می‌تواند در خصوص این مشکل به افراد یاری برساند. Franz ابزاری است که تمام شبکه‌های پیام‌رسانی را در یک اپلیکیشن واحد جمع‌آوری می‌کند و به افراد کمک می‌کند تا هیچ پیام از دست رفته‌ای نداشته باشند و مجبور نباشند که چندین تب را باز نگه دارند.

جمع‌بندی

با کمک ابزارهای مفید معرفی شده در این مقاله، برنامه‌نویسان می‌توانند سریع‌تر، هوشمندانه‌تر و با بهره‌وری بیش‌تری نسبت به گذشته به حرفه خود ادامه دهند. ۱۱ ابزار مفید معرفی شده برای برنامه‌نویسیان در این مقاله شامل Uppy ،Postman CodeShare ،StackEdit ،Codeship ،AWS Cloud9 ،Code Climate ،DbDesigner ،Oh My Zsh ،Terminator و Franz است.

منبع [+]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *