برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی — چگونه در اندروید برنامه های زبان C را اجرا کنیم؟

با توجه به همه‌گیری استفاده از تبلت‌ها و گوشی‌های موبایل هوشمند، به ویژه گوشی‌های اندرویدی و در دسترس‌تر بودن این دستگاه‌های قابل حمل، بحث امکان برنامه نویسی با گوشی مطرح می‌شود و بسیاری از افرادی که قصد دارند وارد دنیای برنامه نویسی شوند، می‌خواهند بدانند که چطور می‌توان برنامه نویسی با گوشی انجام داد. زبان برنامه نویسی C هم که مادر همه زبان‌های برنامه نویسی به حساب می‌آید و با توجه به اهمیت و محبوبیت آن، بسیاری از افراد می‌خواهند به سراغ برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی بروند. بنابراین در این مطلب سعی شده است به چگونگی انجام این کار پرداخته و توضیح داده شود که چگونه در اندروید برنامه‌های نوشته شده به زبان C را اجرا و کامپایل کنیم؟

پیش از شرح نحوه برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی با سیستم عامل اندروید، بهتر است ابتدا به‌طور اجمالی زبان C را معرفی کنیم.

برنامه نویسی C با گوشی

زبان برنامه نویسی C چیست ؟

زبان برنامه نویسی C یک زبان برنامه نویسی بسیار شناخته شده است که به وسیله «دنیس ریچی» (Dennis Ritchie) در بین سال‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۳ در آزمایشگاه‌های Bell خلق شد؛ از ان زمان، زبان C به یکی از پراستفاده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی تمام دوران تبدیل شده است.

از زبان C معمولاً به منظور برنامه نویسی سطح پایین مثل توسعه سیستم‌عامل‌ها، درایورها و همچنین بسیاری از دیگر انواع برنامه‌های نرم‌افزاری برای کامپیوترهای مختلفی از ابَرکامپیوترها گرفته تا سیستم‌های تعبیه شده استفاده می‌شود.

زبان برنامه نویسی C در طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌های مختلف از میکروکنترلرها گرفته تا ابَررایانه‌ها در دسترس قرار دارد.

اگر در برنامه نویسی C تازه وارد هستید و قصد دارید به تازگی برنامه نویسی C را آغاز کنید، پیشنهاد می‌شود از طریق اپلیکیشن موبایل فرادرس یادگیری را با دروه آموزش C شروع کنید.

فیلم آموزش برنامه نویسی C

برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی

سیستم‌عامل اندروید مبتنی بر هسته لینوکس است، بنابراین، قطعاً امکان کامپایل و اجرای برنامه‌های C و C++‎ در آن وجود دارد. زبان C به میزان زیادی چندپلتفرمی به حساب می‌آید؛ یعنی زبان C روی پلتفرم‌های مختلفی مثل ویندوز و اندروید قابل استفاده است. به همین دلیل، برنامه نوشته شده با C در ویندوز را می‌توان روی لینوکس (و به تبع آن اندروید) اجرا کرد و عکس این عمل نیز امکان‌پذیر است.

نکته مهم: ممکن است این سوال بوجود آمده باشد که چرا سخن از C++‎ به میان آمده است و مگر قرار نیست در این مطلب فقط روی زبان C تمرکز کنیم؟ دلیلش این است که C++‎ در واقع به عنوان نسخه پیشرفته‌تر و بزرگ‌تر زبان C به حساب می‌آید و امروزه تقریباً دیگر هیچکس فقط به ساخت کامپایلر مخصوص زبان C اقدام نمی‌کند. بنابراین، کامپایلری که مخصوص زبان C باشد، مخصوص برنامه‌های C++‎ نیز هست و می‌تواند برنامه‌های نوشته شده با C++‎ را هم کامپایل کند.

آموزش زبان C با یک پروژه ساده — راهنمای مقدماتی

در ادامه به راه‌های مختلف برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی پرداخته شده است.

روش‌های مختلف برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی

در این بخش به هر یک از روش‌های مختلف برنامه نویسی C با گوشی‌های اندوریدی پرداخته شده است. ابتدا فهرستی از این روش‌های گوناگون در ادامه آمده است.

  1. CXXDroid
  2. CppDroid
  3. Termux

CXXDroid برای برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی

اپلیکیشن CXXDroid توسط IIEC (موسسه بین‌المللی صرفه‌جویی در انرژی) توسعه داده شده است و یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) تمام عیار برای برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی به حساب می‌آید. برنامه کاربردی CXXDroid ویژگی‌ها و قابلیت‌های قدرتمندی دارد که در ادامه فهرست شده‌اند:

  • دارای کامپایلر تماماً آفلاین و بدون نیاز به اینترنت
  • در دسترس بودن ابزار مدیریت پکیج برای دریافت کتابخانه‌ها
  • کد ادیتوری قدرتمند برای مدیریت کدها
  • دارای مفسر C/C++‎ به نام REPL
  • ارائه کدهای نمونه (مثال)

CXXDroid برای برنامه نویسی C با گوشی

اپلیکیشن CXXDroid را می‌توان از فروشگاه‌های اپلیکیشن دانلود کرد. اگر قصد یادگیری و کسب تجربه در زمینه برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی وجود دارد، استفاده از CXXDroid گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

CppDroid برای برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی

اپلیکیشن CppDroid توسط «آنتون اسمیرنوف» (Anton Smirnov) توسعه داده شده است. CppDroid محیط توسعه‌ای محبوب و به خوبی شناخته شده برای برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی به حساب می‌آید. این اپلیکیشن بسیار قدرتمند و قابل اتکا است و ویژگی‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها در ادامه فهرست شده‌اند:

  • دارای کامپایلر کامل قابل استفاده به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت
  • قابلیت هایلایت کردن سینتکس هوشمند
  • امکان ایجاد تورفتگی به صورت خودکار
  • دارای تم‌های مختلف

CppDroid برای برنامه نویسی C با گوشی

اگر نیاز به فضای کاری توسعه نرم‌افزار با C/C++‎ و برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی دارید، استفاده از CppDroid توصیه می‌شود. البته نقطه ضعفی که در خصوص این اپلیکیشن وجود دارد این است که آخرین به‌روزرسانی آن مربوط به سال ۲۰۱۸ می‌شود و از آن زمان تا کنون نسخه جدیدی برای CppDroid ارائه نشده است.

Termux‌ برای برنامه نویسی C در گوشی

برنامه Termux راه‌حلی همه شمول (all-in-one) به حساب می‌آید که علاوه بر برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی، می‌توان با استفاده از آن برنامه نویسی پایتون و زبان‌های برنامه نویسی دیگری را هم انجام داد. Termux یک شبیه‌ساز ترمینال برای اندروید است و این یعنی با استفاده از آن می‌توان هر نوع برنامه لینوکسی را روی اندروید اجرا کرد.

Termux‌ برای برنامه نویسی C در گوشی

برای نصب و استفاده از کامپایلر C و C++‎ در ترموکس باید مراحل زیر را انجام داد. در ترموکس کامپایلر C/C++‎ با نام Clang شناخته می‌شود.

  1. دانلود و نصب ترموکس
  2. ، اجرای دستور «pkg install clang» پس از نصب ترموکس
  3. پس از نصب موفقیت‌آمیز clang، می‌توان اسکریپت‌های C/C++‎‌ را کامپایل کرد.

مثلاً با اجرای دستور «clang hello.c» در ترمینال می‌توان اسکریپت‌های نوشته شده در فایل فرضی «hello.c» را اجرا کرد. در واقع بعد از اجرای دستور «clang hello.c» یک فایل اجرایی «a.out» دریافت خواهید کرد که می‌توانید آن را با استفاده از «‎~$./a.out‎‎» اجرا کرد.

نکته: برای ویرایش و اجرای اسکریپت‌های C/C++‎ می‌توان از VIM در داخل ترموکس استفاده کرد که با دستور «pkg install vim» نصب می‌شود. البته می‌توان به جای آن از QuickEdit هم استفاده کرد.

اگر فردی در دنیای برنامه نویسی تازه وارد باشد و قبلاً تجربه استفاده از برنامه‌های خط فرمان را نداشته است، استفاده از Termux پیشنهاد نمی‌شود و به جای آن بهتر است از CXXDroid و CppDroid استفاده شود.

جمع‌بندی

در این نوشته به برترین راهکارهای برنامه نویسی C با گوشی اندرویدی پرداخته شد و ۳ اپلیکیشن CppDroid ،CXXDroid و Termux معرفی شدند تا بتوان از میان آن‌ها گزینه‌ای که مناسب‌تر است را انتخاب کرد. امید است این مقاله مفید واقع شود.

اگر این مطلب مفید بوده است، استفاده از دوره‌های آموزشی و مطالب زیر نیز پیشنهاد می‌شوند:

 

منبع [+]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *