مجموعه فرادرس های واقعیت مجازی و ساخت انیمیشن برای کاربران متلب و سیمولینک

fvanm9401

واقعیت مجازی فناوری است که به کاربر امکان می دهد تا با یک محیط شبیه سازی رایانه ای اندرکنش داشته باشد. بیشتر محیط های واقعیت مجازی کنونی وسایلی برای اندرکنش تصویری انسان با رایانه هستند اما گروه محدودی نیز دارای حسگرهایی صوتی یا لمسی برای تعامل با کاربر هستند. نوع دیگری از واقعیت مجازی وجود دارد که توسط تصاویر پانورامای ۳۶۰ درجه ایجاد می شود و در واقع واقعیتی از آنچه هستیم را برای دیگران به نمایش می گذارد.

fvanm9401

واقعیت مجازی فناوری است که به کاربر امکان می دهد تا با یک محیط شبیه سازی رایانه ای اندرکنش داشته باشد. بیشتر محیط های واقعیت مجازی کنونی وسایلی برای اندرکنش تصویری انسان با رایانه هستند اما گروه محدودی نیز دارای حسگرهایی صوتی یا لمسی برای تعامل با کاربر هستند. نوع دیگری از واقعیت مجازی وجود دارد که توسط تصاویر پانورامای ۳۶۰ درجه ایجاد می شود و در واقع واقعیتی از آنچه هستیم را برای دیگران به نمایش می گذارد. با فناوری واقعیت مجازی می توان این امکان را بوجود آورد تا افراد بتوانند از امکانات و مکان شما بخوبی دیدن کنند.

واقعیت مجازی که از آن به عنوان محیط چند رسانه ای همه جانبه هم یاد می شود، یک محیط شبیه سازی کامپیوتری می باشد که می تواند حضور فیزیکی را در یک محل و در یک دنیای واقعی و یا یک دنیای مجازی شبیه سازی کند.اغلب محیط های واقعیت مجازی در درجه اول ، تجربه های دیداری می باشند که یا از طریق یک صفحه کامپیوتر و یا از طریق دستگاه برجسته بینی قابل رویت می باشند. برخی از شبیه سازها دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا هم می باشند. در موارد پیشرفته تر ، دستگاههای فناوری لمسی شامل اطلاعات لمسی ای می باشند که به عنوان نیروهای بازخورد در صنایع پزشکی و بازی سازی و نظامی شناخته می شوند. محیط های شبیه سازی شده می توانند مانند محیط های زندگی واقعی و یا بصورت کاملا متفاوت باشند نظیر آنچه در محیط های بازی دیده می شود.

در حال حاضر بوجود آوردن یک تجربه واقعی با واقعیت مجازی به دلیل وجود محدودیت هایی نظیر پردازش توان ، رزولوشون صفحه نمایش و پهنای باند مشکل می باشد. در هر صورت طرفداران تکنولوژی امیدوارند که مشکلات مربوط به ارتباطات و پردازش در آینده نزدیک برطرف شود و بتوان راه حل مقرون به صرفه ای برای این تکنولوژی ارائه داد.

از این تکنولوژی مدرن در آینده زیاد خواهید شنید و فراگیری آن می تواند به مخاطبین هر حوزه علمی و فنی در شبیه سازی سیستم ها و معادلات دینامیکی حاکم بر آن در دنیای مجازی برای درک هر چه عمیق تر رفتار پاسخ سیستم مورد مطالعه کمک قابل ملاحضه ای کند.

 

 

سرفصل ها و عناوین مورد بحث در این آموزش:

  • مقدمه ای بر واقعیت مجازی در محیط MATLAB و Simulink
  • آشنایی با نرم افزار V-Realm Builder
    • مقدمه
    • V-Realm Builder چیست ؟
    • نصب نرم افزار V-Realm Builder از نرم افزار MATLAB
    • شروع کار با نرم افزار V-Realm Builder
  • شبیه سازی انتقال مکعب
    • مساله انتقال مکعب
    • ساخت صحنه مجازی برای انتقال مکعب
    • مختصات کارتزین برای VRML
    • ایجاد mfile برای حل معادلات دیفرانسیل حاکم بر انتقال مکعب
    • ایجاد mfile برای متحرک سازی صحنه مجازی
  • شبیه سازی نوسان سیستم دو درجه آزادی جرم – فنر – میراگر
    • مساله جرم – فنر – میراگر
    • ساخت صحنه مجازی برای نوسان سیستم جرم – فنر – میراگر
    • اضافه نمودن ماده و تغییر خصوصیت رنگ اشیاء مجازی
    • ایجاد mfile برای حل معادلات دیفرانسیل حاکم بر سیستم جرم-فنر – میراگر
    • ایجاد mfile برای متحرک سازی صحنه مجازی
  • انیمیشن انتقال مکعب با استفاده از مدل Simulink
    • مساله انتقال مکعب
    • مختصات دکارتی محیط واقعیت مجازی
    • ساخت مدل سیمولینک برای متحرک سازی صحنه مجازی
  • انیمیشن نوسان سیستم جرم – فنر – میراگر با استفاده از مدل سیمولینک
    • مساله جرم – فنر – میراگر
    • ساخت مدل سیمولینک برای متحرک سازی صحنه مجازی
    • تغییر دادن نقطه دید در مدل سیمولینک
  • آشنایی با مدلهای از پیش آماده شده جعبه ابزار واقعیت مجازی
    • شروع به کار سریع با Simulink
    • مثال های آماده متلب

 

 

برای مشاهده جزئیات و تهیه مجموعه فرادرس های واقعیت مجازی و ساخت انیمیشن برای کاربران متلب و سیمولینک به اینلینک (+) مراجعه نمایید.