انواع دانشمندان داده — راهنمای کاربردی

در سال‌های اخیر، «علم داده» (Data Science) به بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی روزمره انسان‌ها مبدل شده است. این مبحث در تولید، بازاریابی، مهندسی، فروش و بسیاری از دیگر زمینه‌ها برای اتخاذ تصمیمات حیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۲، در مقاله‌ای که در مجله «هاروارد بیزینس ریویو» (Harvard Business Review) مورد انتشار قرار گرفت، از دانشمند داده با عنوان جذاب‌ترین شغل قرن نام برده شد. در نتیجه این امر می‌توان افرادی را دید که عنوان شغلی خود را در بوق و کرنا می‌کنند و برخی دیگر نیز شدیدا تمایل دارند که روزی به دانشمند مبدل شوند. واضح است افرادی که به حوزه علم داده وارد می‌شوند با توجه به شایستگی‌ها، تحصیلات، تجربیات، توانایی و نگرش‌هایشان در دسته‌های متفاوتی می‌گیرند. پس چرا همه آن‌ها از یک عنوان شغلی مشابه استفاده می‌کنند؟

این امر ممکن است به این دلیل باشد که دانشمندان داده به طور کل معمولا در یکی از دو دسته زیر قرار می‌گیرند:

  • دانشمندان داده متمرکز روی محصول
  • دانشمندان داده سبک هوش تجاری

در هر یک از این دو دسته، چهار یا پنج گروه از افراد می‌گنجند.

دانشمندان داده متمرکز روی محصول

در ادامه، توضیحاتی پیرامون هر یک از جایگاه‌های شغلی مربوط به دانشمندان داده متمرکز روی محصول ارائه می‌شود.

دانشمند داده

پژوهشگر داده

کارشناسان این حوزه از دنیای آکادمیک می‌آیند و دانش عمیقی در حوزه آمار، علوم فیزیکی و یا علوم اجتماعی دارند. این دسته از دانشمندان داده اغلب دارای مدرک دکترا هستند اما در زمینه «یادگیری ماشین» (Machine learning)، برنامه‌نویسی یا کسب‌و‌کار ضعیف هستند.

توسعه‌دهنده داده

توسعه‌دهنده‌های داده بر مسائل فنی که در زمینه مدیریت داده وجود دارد متمرکز می‌شوند. آن‌ها در برنامه‌نویسی و یادگیری ماشین قوی و در کسب‌و‌کار و مهارت‌های آماری ضعیف هستند.

ایده‌پردازان داده

این کارشناسان از کوه‌های داده، نوآوری خلق می‌کنند. آن‌ها مهارت‌های قدرتمندی در یادگیری ماشین، «کلان داده» (مَه‌داده | Big Data)، برنامه‌نویسی و دیگر مهارت‌های لازم برای کار با حجم انبوهی از داده‌ها دارند.

کارشناسان کسب‌و‌کار داده

این افراد به جنبه کسب‌و‌کاری داده‌ها می‌پردازند و مسئول اتخاذ تصمیمات حیاتی از طریق روش‌های تحلیل داده هستند. کارشناسان کسب‌و‌کار داده، ترکیبی از مهارت‌های کسب‌و‌کار و فنی را دارند.

دانشمندان داده سبک هوش تجاری

در این بخش، توضیحاتی پیرامون هر یک از جایگاه‌های شغلی مربوط به دانشمندان داده سبک هوش تجاری ارائه می‌شود.

دانشمند داده

دانشمند داده اکتشافی، کمی

«دانشمندان داده اکتشافی، کمّی»، اغلب دارای مدرک PhD هستند و از نظریه‌ها برای درک رفتار ها استفاده می‌کنند. این دانشمندان داده با ترکیب تئوری و پژوهش‌های اکتشافی محصولات را بهبود می‌بخشند.

دانشمند داده عملیاتی

دانشمندان داده عملیاتی اغلب در حوزه‌های مالی، فروش یا تیم‌های عملیاتی در سازمان مشغول به کار هستند. نقش این افراد تحلیل کارایی، واکنش و رفتار یک فرآیند به منظور بهبود استراتژی و کارایی سازمانی است.

دانشمندان داده محصول

دانشمندان داده محصول در زمینه مدیریت یا مهندسی محصول مشغول به کار می‌شوند. شغل آن‌ها استفاده از لوگ‌ها و ابزارهای تحلیلی برای درک روشی است که کاربران از یک محصول استفاده می‌کنند. آن‌ها از دانش حاصل شده در این گام برای بهبود محصولات خود بهره می‌برند.

دانشمندان داده بازاریابی

دانشمندان داده بازاریابی بر مبانی کاربری متمرکز می‌شوند، کارایی را ارزیابی و در تلاش برای بهبود آن هستند. عملکرد این افراد شباهت زیادی به کارشناسان بازاریابی استاندارد دارد.

دانشمندان داده پژوهش

دانشمندان داده پژوهشی از مجموعه داده‌ها بینش خلق می‌کنند. معمولا استخدام دانشمندان داده پژوهشی در استارتاپ‌ها امری نادر است، زیرا خروجی آن‌ها به سود ختم نمی‌شود، اما شرکت‌های بزرگ، اندیشکده‌ها و موسسات مالی تمایل به استخدام این افراد دارند.

این دسته‌بندی حاکی از آن است که دانشمندان داده متناسب با دانش، مهارت و زمینه فعالیت خود در دسته‌های گوناگونی قرار می‌گیرند. نوع دانشمند داده‌ای که برای یک سازمان مناسب است بر اساس نیازهای آن سازمان تعیین می‌شود. اکنون و با توجه به توضیحات فوق، علاقمندان به داده‌کاوی بهتر می‌توانند مسیر خود را در این حوزه برای مبدل شدن به یک کارشناس، انتخاب کنند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

 

منبع [+]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *