تفاوت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین چیست ؟ — راهنمای کاربردی

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و یادگیری ماشین (Machine Learning) اصطلاحاتی در زمینه علوم کامپیوتر هستند. یکی از موضوعاتی که به طور خاص برای افراد تازه‌وارد به حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین سردرگم‌کننده محسوب می‌شود، تفاوت و یا به عبارت بهتر، نسبت این دو با یکدیگر است. در این مطلب، به پرسش تفاوت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین چیست پاسخ داده شده است.

هوش مصنوعی

عبارت «هوش مصنوعی» از دو واژه «مصنوعی» (Artificial) و «هوش» (Intelligence) تشکیل شده است. مصنوعی بودن به چیزی اشاره دارد که توسط انسان یا به صورت غیرطبیعی ساخته شده باشد و هوش به توانایی ادراک یا فکر کردن اشاره دارد. یک تصور غلط پیرامون این مباحث آن است که هوش مصنوعی یک سیستم است. حال آنکه هوش مصنوعی در یک سیستم پیاده می‌شود. تعاریف متعددی از هوش مصنوعی وجود دارد که یکی از شناخته شده‌ترین آن‌ها این است: «هوش مصنوعی مطالعه روش آموزش دادن کامپیوترها برای انجام دادن کارها به صورتی است که انسان‌ها در حال حاضر آن را بهتر انجام می‌دهند». بنابراین، این هوش است که قصد افزودن آن به ماشین‌ها به منظور توانمند کردن آن‌ها برای داشتن قابلیت‌های فکر کردن و ادراک به مثابه انسان‌ها وجود دارد.

یادگیری ماشین

یادگیری ماشین، یادگیری است که طی آن ماشین‌ها می‌توانند به خودی خود و بدون آنکه صراحتا برای انجام کاری برنامه‌ریزی و برنامه‌نویسی شوند، آن کار را انجام بدهند. این یک کاربرد از هوش مصنوعی است که برای یک سیستم قابلیت آنکه به صورت خودکار بیاموزد و بر اساس تجربیات بهبود پیدا کند را فراهم می‌کند. یک تعریف ساده از یادگیری ماشین این است که: «یادگیری ماشین یادگیری از تجربه E با توجه به مجموعه وظایف T و سنجه کارایی P است؛ اگر کارایی در انجام وظیفه T که به وسیله سنجه کارایی P اندازه‌گیری می‌شود به وسیله تجربه E بهبود پیدا کند».

تفاوت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

در ادامه تفاوت‌های کلیدی بین هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بیان شده است. 

یادگیری ماشین هوش مصنوعی
ML سرنامی برای یادگیری ماشین است که به عنوان اکتساب دانش یا مهارت تعرفی شده است.  AI سرنامی برای Artificial Intelligence یا همان هوش مصنوعی است که به عنوان اکتساب دانش و اعمال آن تعریف شده است.
هدف افزایش صحت است اما به موفقیت توجهی نمی‌شود. هدف افزایش شانس موفقیت است و صحت است.
این یک مفهوم ساده است که ماشین داده‌ها را دریافت می‌کند و براساس آن‌ها آموزش می‌بیند. به عنوان یک برنامه کامپیوتری کار می‌کند که کار هوشمندانه انجام می‌دهد.
هدف یادگیری از داده‌ها پیرامون یک وظیفه خاص برای بیشینه کردن کارایی ماشین روی یک وظیفه است. هدف شبیه‌سازی هوش طبیعی برای مسائل پیچیده است.
یادگیری ماشین امکان آن را فراهم می‌کند که سیستم از داده‌های جدید یاد بگیرد. هوش مصنوعی، تصمیم‌گیری است.
یادگیری ماشین شامل ساخت الگوریتم‌های خودیادگیرنده می‌شود. هوش مصنوعی منجر به توسعه سیستمی می‌شود که از انسان برای واکنش نشان دادن در موقعیت‌های گوناگون تقلید می‌کند.
یادگیری ماشین به دنبال راهکار است؛ صرف‌نظر از بهینه بودن یا نبودن آن. هوش مصنوعی به دنبال یافتن راهکار بهینه است.
یادگیری ماشین به دانش منجر می‌شود. هوش مصنوعی به هوش یا خرد منجر می‌شود.

منبع [+]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *