آموزش رسم نمودار در متلب | مقدماتی و به بیان ساده + معرفی فیلم های آموزش متلب

در این مقاله آموزش رسم نمودار در متلب (MATLAB) به عنوان راهنمایی برای شروع و در سطح مقدماتی ارائه شده است. می‌توان محاسبات انجام شده و نتایج برنامه‌‌ها را در متلب به صورت گرافیکی رسم کرد و نمایش داد. در نرم افزار متلب انجام این کار یعنی رسم نمودار به سادگی و تنها با وارد کردن چند دستور امکان‌پذیر است. در ادامه مراحل رسم نمودار در متلب شرح داده شده است.

برای آموزش رسم نمودار در متلب می‌توان از مقالات زیر که در مجله فرادرس منتشر شده‌اند نیز استفاده کرد:

فرض می‌شود که قصد رسم مجموعه‌ای از نقطه‌ها به صورت نمودار در متلب وجود دارد. برای رسم چنین نموداری باید دو آرایه (بردارهای سطری و ستونی) به نام‌های (مثلاً) X و Y ایجاد شود. هر یک از بردارهای X و Y به ترتیب حاوی مجموعه‌ای از نقطه‌های مربوط به محورهای X و Y هستند. دستوری که برای رسم نمودار در متلب برای این نقاط استفاده می‌شود به صورت زیر است:

plot(x,y)

حال در ادامه برای روش‌تر شدن موضوع از یک مثال استفاده شده است.

مثالی برای آموزش رسم نمودار در متلب

در این مثال فرض می‌شود که نقاط زیر باید رسم شوند:

(۱,۲),(۲,۳),(۳,۴),(۴,۵)

بنابراین، دو آرایه X و Y باید به صورت زیر در متلب تعریف شوند:

>> X=[1 2 3 4] ;
>> Y=[2 3 4 5];

حال برای رسم نمودار مربوط به دو آرایه فوق در متلب، همان‌طور که پیش‌تر هم بیان شد، از دستور زیر استفاده می‌شود:

>> plot(X,Y)

خروجی دستورات اجرا شده در این مثل در متلب به صورت تصویر زیر خواهد بود:

تصویر خروجی آموزش رسم نمودار در متلب

در صورتی که خروجی مشابه تصویر فوق باشد، باید گفت که حالا چگونگی رسم نمودار در متلب در سطح مقدماتی فرا گرفته شده و با استفاده از مقادیر محورهای X و Y نموداری در متلب رسم شده است. حال در ادامه مثال ساده دیگری برای رسم یک تابع در متلب ارائه می‌شود.

مثالی برای آموزش رسم نمودار یک تابع در متلب

در این مثال به رسم یک تابع ساده یعنی sin(x) در بازه [۰,۲π] پرداخته شده است. برای رسم این تابع باید برداری حاوی محدوده مقادیری که باید رسم شوند ایجاد کرد. برای مثال فرض می‌شود که بردار X حاوی مقادیر ۰ تا ۲π با تناوب π/۵۰ باشد. می‌توان این بردار را به صورت زیر در متلب ایجاد کرد. مقادیر ایجاد شده در بردار X مختصات محور افقی را تعیین می‌کنند.

>>X=0:pi/100:2 *π;

برای تعیین مختصات نقاط فوق روی محور عمودی نیز از تابع سینوس در متلب استفاده می‌شود:

>>Y=sin(X);

حال مشابه مثال قبل تنها کافی است که نقاط تولید شده با استفاده از تابع Plot رسم شوند:

>>plot(X,Y)

در نهایت تصویر خروجی به صورت زیر خواهد بود:

تصویر خروجی مثال آموزش رسم نمودار تابع سینوس در متلب

به این ترتیب مثال دوم آموزش رسم نمودار در متلب نیز به پایان رسید. حال در ادامه برای یادگیری بیش‌تر به معرفی دوره آموزش متلب فرادرس پرداخته شده است. در پایان نیز یک جمع‌بندی و همچنین معرفی لینک‌های مرتبط ارائه خواهد شد.

معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی متلب

تصویر معرفی دوره آموزش برنامه نویسی متلب فرادرس

برای آموزش برنامه نویسی متلب می‌توان از دوره جامع و کاربری آموزش متلب فرادرس استفاده کرد. در این فرادرس آشنایی با مباحث پایه برنامه نویسی متلب حاصل می‌شود. دانشجویان و فعالان در رشته‌های دانشگاهی و حوزه‌های مختلف علمی می‌توانند از این دوره آموزشی برای یادگیری نرم افزار متلب و برنامه نویسی با آن استفاده کنند. مباحث مختلف مربوط به برنامه نویسی متلب از طریق ارائه نکات تئوری و عملی به صورت همزمان در این دوره آموزش داده می‌شود. طول مدت این دوره نزدیک به ۹ ساعت و مدرس آن دکتر مصطفی کلامی هریس است.

جمع‌بندی

در این مقاله آموزش رسم نمودار در متلب به صورت مقدماتی و به همراه دو مثال ارائه شد. از این مقاله می‌توان به عنوان نقطه شروعی برای یادگیری رسم نمودار در متلب استفاده کرد. به طور کلی برای رسم نمودار دو بعدی در متلب باید دو بردار تولید کرد که یکی مختصات محور افقی و بردار دیگر نیز مختصات محور عمودی نقاطی که قرار است رسم شوند را نگهداری می‌کنند. در نهایت با فراخوانی این دو بردار در تابع plot()‎ در متلب، می‌توان نمودار دو بعدی نقاط مربوطه را رسم کرد. در مثال اول سم نموداری خطی و ساده بر اساس چند نقطه و در مثال دوم نیز رسم نمودار تابع سینوس در یک بازه مشخص آموزش داده شد.

اگر این مطلب مفید واقع شده است، استفاده از دوره‌های آموزشی و مطالب زیر نیز پیشنهاد می‌شوند:

منبع [+]

۲ نظر در "آموزش رسم نمودار در متلب | مقدماتی و به بیان ساده + معرفی فیلم های آموزش متلب"

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *