آموزش کاربرد متلب در دینامیک سازه ها

آموزش کاربرد متلب در دینامیک سازه ها

در این فیلم آموزشی، ابتدا مروری بر مفاهیم سیستم های سازه ای یک درجه آزادی و چند درجه آزادی انجام شده و سپس به تشکیل معادلات حاکم بر حرکت سازه های یک درجه آزادی و سپس حل تحلیلی و عددی آنها، پرداخته شده است.

آموزش کاربرد متلب در دینامیک سازه ها

از دیر باز تا به حال بشر دستخوش حوادث بزرگی چون زلزله بر روی زمین بوده است. زلزله همواره، ساخت گاه زندگی انسان ها را دچار تغییر و دگرگونی کرده است. تا به امروز انسان ها همیشه سعی بر مهار این نیروی عظیم و خانمان افکن داشته اند. با وجود آنکه در این زمینه موفقیت هایی نیز حاصل شده با این حال هنوز تعداد زیادی از ساکنین این کره خاکی هر ساله در زیر آوارهای به وجود آمده توسط زلزله مدفون می گردند و سازه های بسیاری کار آیی خود را پس از زلزله از دست می دهند.

این نیروی مهیب در درون زمین و به واسطه حرکت هایی که در پوسته ایجاد می شود باعث آزاد شدن انرژی زیادی می شود که مصنوعات روی زمین را دچار مخاطره می کند.

تا به حال آئین نامه های بسیاری در سراسر دنیا برای محاسبه و ساخت سازه های مقاوم در برابر زلزله تهیه شده است و روش های بسیاری برای محاسبه این نیرو ارائه شده است که از آن جمله می توان روش استاتیکی معادل، شبه استاتیکی (یا طیفی)، دینامیکی و … را نام برد. در تمام این روش ها، نیروی زلزله اعمال شده بر ساختمان ها توسط آمار و اطلاعاتی که از زلزله های قبلی در دنیا یا منطقه ثبت شده اند به دست می آید و ایمنی سازه ها را بر حسب اهمیت سازه و نوع ساخت گاه زمین شناسی بستر و اطلاعات دیگر تأمین می کند. اما با این وجود، ممکن است زلزله ای که در آینده به هر یک از این سازه ها وارد شود با تمام زلزله هایی که برای محاسبه مقاومت و پایداری سازه در نظر گرفته شده است متفاوت باشد. زیرا اساساً ماهیت زلزله یک پدیده اتفاقی بوده و رخ داد هر زلزله با تمام زلزله های دیگر در سراسر جهان متفاوت است. به همین دلیل پس از محاسبه نیروی زلزله توسط روش های ذکر شده روش هایی جهت طراحی ساختمان مقاوم در برابر زلزله مطرح می شوند. که این روش ها را می توان به دو دسته کلاسیک (سنتی) و مدرن تقسیم بندی کرد.

برای مهندسان سازه، دانش مهندسی زلزله را می توان در سه شاخه گسترده، زمین لرزه شناسی (که در پردازنده اثرات زمین و ساخت گاه نیز می باشد)، تحلیل لرزه ای و طراحی لرزه ای بازگو کرد. در این فیلم آموزشی، به بیان مفاهیم تئوری و عملی شاخه دوم این دانش – تحلیل لرزه ای – خواهیم پرداخت. با استفاده از علم دینامیک سازه، به تحلیل لرزه ای سیستم های سازه ای یک درجه آزادی، به صورت تحلیلی، وقتی که معادله بار دینامیکی خارجی به صورت تابع ساده نسبت به زمان باشد و عددی، وقتی که معادله بار دینامیکی خارجی را نتوان به صورت تابعی ساده نسبت به زمان نوشت، خواهیم پرداخت. در شکل نشان داده شده، شما تیک روش های تحلیل عددی سازه های مورد مطالعه آورده شده است.

در این فیلم آموزشی، ابتدا مروری بر مفاهیم سیستم های سازه ای یک درجه آزادی و چند درجه آزادی انجام شده و سپس به تشکیل معادلات حاکم بر حرکت سازه های یک درجه آزادی و سپس حل تحلیلی و عددی آنها، پرداخته شده است. از جمله روش های عددی پر کاربرد که در این فیلم آموزشی به آن پرداخته شده، روش نیومارک بتا و روشی برای اصلاح پایداری مشروط آن با روش ویلسون تتا می باشد. که شما تیک روش های عددی در شکل زیر نشان داده شده است. استفاده از این فیلم آموزشی ناب، برای مهندسین عمران، در راستای نیل به درک بهتر و عمیق تر از رفتار عملکردی و لرزه ای سیستم های سازه ای تحت مطالعه، توصیه می گردد. و علاقه مندان به مفاهیم تئوری و عملی سیستم های چند درجه آزادی می توانند از محصول آموزشی کنترل فعال سازه با رویکرد فازی با میراگر جرمی تنظیم شونده استفاده نمایند.

 

برای مشاهده جزئیات و تهیه آموزش کاربرد متلب در دینامیک سازه ها به این لینک (+) مراجعه نمایید.

 

فهرست سرفصل های مطرح شده در این دوره آموزش، در ادامه آمده اند:

  • فصل ۱: دینامیک سازه ها 
    • سیستم های سازه ای یک درجه آزادی
    • سیستم های سازه ای چند درجه آزادی
    • ورودی های لرزه ای سازه
    • روشهای تحلیل لرزه ای سازه
  • فصل ۲: تحلیل لرزه ای سازه های یک درجه آزادی
    • تحلیل لرزه ای سازه های یک درجه آزادی نامیرا تحت ارتعاش آزاد
    • تحلیل لرزه ای سازه های یک درجه آزادی میرا تحت ارتعاش آزاد
    • تحلیل لرزه ای سازه های یک درجه آزادی نامیرا تحت ارتعاش اجباری
    • تحلیل لرزه ای سازه های یک درجه آزادی میرا تحت ارتعاش اجباری
    • روش عددی نیومارک – بتا برای تحلیل لرزه ای سازه های یک درجه آزادی
    • روش عددی ویلسون – تتا برای تحلیل لرزه ای سازه های یک درجه آزادی

 

 

برای مشاهده جزئیات و تهیه آموزش کاربرد متلب در دینامیک سازه ها به این لینک (+) مراجعه نمایید.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *