سه زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی — راهنمای کاربردی

بسیاری از افراد تازه‌وارد به دنیای هوش مصنوعی با این پرسش مواجه هستند که از چه زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی و پیاده‌سازی‌های مربوط به آن استفاده کنند. در این مطلب، با معرفی سه زبان برنامه‌نویسی برای هوش مصنوعی به این پرسش پاسخ داده شده است.

سه  زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) شاخه‌ای از مهندسی است که هدف اصلی آن این است که کاری کند تا کامپیوترها انسان‌گونه فکر و عمل کنند. در ادامه، سه زبان برنامه‌نویسی محبوب و قدرتمندی معرفی شده‌اند که برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پایتون

در جدول مقایسه زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده برای حوزه هوش مصنوعی، پایتون صدرنشین است. نحو زبان برنامه‌نویسی پایتون بسیار ساده است و می‌توان آن را به سرعت یاد گرفت. بنابراین، بسیاری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی را می‌توان به سادگی در پایتون پیاده‌سازی کرد. توسعه راهکارهای هوش مصنوعی در پایتون، در مقایسه با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا، روبی و C++‎، زمان کمتری می‌برد. پایتون از پارادایم‌های برنامه‌نویسی شی‌گرا (Object Oriented Programming)، برنامه‌نویسی تابعی (Functional Programming) و برنامه‌نویسی رویه‌ای (Procedural Programming) پشتیبانی می‌کند.

کتابخانه‌های محاسباتی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Machine Learning) و علم داده متعدد و متنوعی برای زبان برنامه‌نویسی پایتون وجود دارند که این زبان را به یکه‌تازی در عرصه برنامه‌نویسی در این حوزه‌ها مبدل کرده‌اند. برای مثال، نام‌پای (Numpy)، کتابخانه پایتونی است که به انجام محاسبات علمی کمک می‌کند و پانداس (Pandas) برای کار با داده‌ها در حوزه یادگیری ماشین، کاربرد دارد.

R

R یکی از موثرترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای تحلیل و دستکاری داده‌ها با اهداف علمی است. با استفاده از R، کاربر می‌تواند به سادگی نمودارهای با کیفیت را تولید کند که شامل نمادها و فرمول‌های ریاضی مورد نیاز هستند. صرف‌نظر از اینکه R یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است، از بسته‌های (Package) متعددی برای حوزه یادگیری ماشین بهره می‌برد. از جمله بسته‌های R برای حوزه برنامه‌نویسی هوش مصنوعی می‌توان به Class ،Gmodels، RODBC و Tm اشاره کرد. این بسته‌ها منجر به تسهیل پیاده‌سازی الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌شود.

جاوا

جاوا را می‌توان به عنوان گزینه‌ای خوب برای توسعه هوش مصنوعی در نظر گرفت. توسعه‌دهندگان در حوزه هوش مصنوعی، کار زیادی با الگوریتم‌های جستجو، شبکه‌های عصبی مصنوعی (Artificial Neural Networks) و الگوریتم‌های تکاملی (Evolutionary Algorithms) دارند. جاوا برای توسعه هوش مصنوعی مزایای زیادی دارد که از این جمله می‌توان به کاربری آسان، سهولت عیب‌یابی، خدمات بسته، توسعه آسان پروژه‌های بزرگ مقیاس و نمایش گرافیکی داده‌ها اشاره کرد.

معرفی فیلم‌های آموزش برنامه نویسی هوش مصنوعی فرادرس

در ادامه، برخی از فیلم‌های آموزش یادگیری ماشین و داده‌کاوی با پایتون، به زبان ساده و همراه با مثال‌های کاربردی و عملی فرادرس، معرفی شده‌اند. برای دسترسی به مجموعه کامل آموزش‌های داده‌کاوی و یادگیری ماشین فرادرس، کلیک کنید.

فیلم آموزش پایتون برای یادگیری ماشین مقدماتی

سه زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی — راهنمای کاربردی

طول مدت این دوره آموزشی شانزده ساعت و پنجاه دقیقه و مدرس آن مهندس فرشید شیرافکن است. این دوره برای افرادی مناسب است که قصد دارند یادگیری ماشین را از از پایه به طور کامل بیاموزند و پیاده‌سازی‌های حوزه یادگیری ماشین را با بهره‌گیری از زبان برنامه‌نویسی پایتون انجام دهند. آشنایی با مباحث مقدماتی پایتون، پیش از مشاهده این دوره، پیشنهاد می‌شود. در این دوره، مباحث مقدماتی و متوسط یادگیری ماشین به طور جامع و به زبان ساده از پایه مورد مورد بررسی قرار گرفته و در همه پیاده‌سازی‌ها، از زبان برنامه‌نویسی پایتون و کتابخانه‌های آن استفاده شده است. از جمله مباحث مورد بررسی در این دوره آموزشی می‌توان به مقدمه‌ای بر یادگیری ماشین، داده و انواع آن، پیش‌پردازش داده‌ها، رگرسیون، رگرسیون لجستیک، شبکه‌های عصبی مصنوعی، ماشین بردار پشتیبان و درخت تصمیم اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش پایتون برای یادگیری ماشین مقدماتی + کلیک کنید.

فیلم آموزش پایتون برای یادگیری ماشین تکمیلی

سه زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی — راهنمای کاربردی

طول مدت این دوره آموزشی ده ساعت و سی و سه دقیقه و مدرس آن مهندس فرشید شیرافکن هستند. این آموزش برای افرادی مناسب است که با مباحث مقدماتی و متوسط یادگیری ماشین با پایتون آشنایی دارند. در فیلم آموزش پایتون برای یادگیری ماشین تکمیلی، کلیه مباحث تکمیلی یادگیری ماشین شامل دسته‌بندی بیز، دسته‌بندی K نزدیک‌ترین همسایگی، یادگیری جمعی، انتخاب ویژگی، کاهش ابعاد، خوشه‌بندی، کشف داده‌های پرت و کاوش قوانین انجمنی مورد بررسی قرار گرفته است.

  • برای دیدن فیلم آموزش پایتون برای یادگیری ماشین تکمیلی + کلیک کنید.

فیلم آموزش پایتون و یادگیری ماشین

سه زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی — راهنمای کاربردی

طول مدت این دوره آموزشی ده ساعت و مدرس آن مهندس سعید مظلومی راد است. این دوره آموزشی برای افرادی مناسب است که با زبان برنامه‌نویسی پایتون آشنایی اولیه دارند و در صدد فراگیری یادگیری ماشین و انجام پیاده‌سازی‌های مربوط به آن با بهره‌گیری از زبان پایتون هستند. از جمله مباحث مورد بررسی در فیلم آموزش یادگیری ماشین با پایتون می‌توان به مقدمه‌ای بر یادگیری ماشین، آشنایی با بسته نام‌پای، معرفی بسته پانداس و آموزش کار با آن، آموزش ترسیم داده‌ها با بهره‌گیری از کتابخانه matplotlib، آشنایی با مباحث آماری و مورد کاربرد آن‌ها در یادگیری ماشین، پیش پردازش داده‌ها، یادگیری نظارت شده، یادگیری غیر نظارت شده و روش‌های کاهش ابعاد اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش پایتون و یادگیری ماشین + کلیک کنید.

فیلم آموزش پایتون و گراف‌کاوی و تحلیل شبکه‌ها در پایتون با بهره‌گیری از کتابخانه NetworkX

سه زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی — راهنمای کاربردی

طول مدت این دوره آموزشی برابر با سه ساعت و شانزده دقیقه و مدرس آن مهندس فرشید شیرافکن است. این دوره آموزشی مناسب افرادی است که با زبان برنامه‌نویسی پایتون آشنایی دارند و در صدد فراگیری روش‌های گراف‌کاوی و تحلیل شبکه و پیاده‌سازی آن با بهره‌گیری از زبان برنامه‌نویسی پایتون هستند. از جمله سرفصل‌های این دوره آموزشی می‌توان به مقدمه‌ای بر تحلیل شبکه، گراف‌های خاص، توابع، الگوریتم‌های کار بر روی گراف و ایجاد گراف با اطلاعات دریافت شده از فایل اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش پایتون و گراف‌کاوی و تحلیل شبکه‌ها در پایتون با بهره‌گیری از کتابخانه NetworkX + کلیک کنید.

فیلم آموزش پایتون برای پردازش زبان طبیعی در پایتون با پلتفرم NLTK

سه زبان برنامه نویسی برای هوش مصنوعی — راهنمای کاربردی

طول مدت فیلم آموزش پایتون برای پردازش زبان طبیعی در پایتون با پلتفرم NLTK برابر با هفت ساعت و دوازده دقیقه و مدرس آن مهندس احسان یزدانی است. این دوره آموزشی برای افرادی مناسب است که با زبان برنامه‌نویسی پایتون آشنایی اولیه دارند و در صدد فراگیری پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) و پیاده‌سازی آن با زبان برنامه‌نویسی پایتون هستند. از جمله سرفصل‌های این دوره آموزشی می‌توان به ارائه آشنایی اولیه پیرامون پایتون، آشنایی با پردازش زبان طبیعی، مفاهیم و روش‌های آن، توکن‌بندی، عبارات منظم، پاک‌سازی و نرمال‌سازی متن، فاصله ویرایشی و تصحیح خطاهای املایی، پیکره‌ها، مدل‌های زبانی (N-Gram)، تحلیل نحوی، کتابخانه Hazm، طبقه‌بندی متن و روش‌های گوناگون آن و پردازش احساسات اشاره کرد. شایان توجه است که کتابخانه Hazm، یک کتابخانه پایتون برای تلخیص متن فارسی و در واقع، کار با متون فارسی است.

  • برای دیدن فیلم آموزش پایتون برای پردازش زبان طبیعی در پایتون با پلتفرم NLTK + کلیک کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

منبع [+]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *