سه زبان برنامه نویسی برتر و آینده دار برای ۱۰ سال پیش رو — راهنمای کاربردی

در این مقاله سه زبان برنامه‌نویسی معرفی شده است که در دهه آتی پتانسیل بسیار بالایی در دنیای فناوری دارند و یادگیری آن‌ها می‌تواند نقطه برتری بزرگی در بازار کار به حساب آید. در ادامه هر یک از این زبان‌های برنامه نویسی معرفی و توضیحات لازم پیرامون آن‌ها ارائه شده است.

معرفی موتور بازی سازی یونیتی در مقاله سه زبان برنامه نویسی برتر و آینده دار برای دهه اول ۱۴۰۰

به گفته John Riccitiello، مدیر عامل یونیتی، بیش از نیمی از بازی‌ها در دنیا با استفاده از موتور یونیتی (Unity) ساخته شده‌اند. یونیتی پلتفرمی پیشتاز برای ساخت محتوای تعاملی، سه‌بعدی و زمان واقعی در سطح جهان به حساب می‌آید. از جمله کاربردهای یونیتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بنابراین، با شروع آموزش زبان برنامه نویسی C#‎ و یادگیری توسعه محصول با استفاده از موتور یونیتی، امکان پیوستن به هر یک از صنایع فوق که به شدت در حال رشد هستند، وجود خواهد داشت. با یونیتی می‌توان محصولاتی برای ۳۰ پلتفرم مختلف مثل اندروید، iOS، ویندوز، Nintendo Switch و پلی‌استیشن توسعه داد. این مسئله به خودی خود گویای بازار کار گسترده زبان C#‎ و موتور یونیتی است. یکی از مهم‌ترین کاربرردهای یونیتی توسعه بازی‌های کامپیوتری است. در ده سال گذشته، نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) یازده درصدی در بازار بازی‌سازی جهانی وجود داشته است. با استفاده از «قانون ۷۲» می‌توان تعداد سال‌های دو برابر شدن نرخ رشد را با تقسیم عدد ۷۲ بر نرخ رشد به دست آورد.

معرفی موتور بازی سازی یونیتی در مقاله سه زبان برنامه نویسی برتر و آینده دار برای دهه اول ۱۴۰۰

با در نظر گرفتن روند یکسان نرخ رشد در سال‌های آینده، ارزش بازار بازی‌های رایانه‌ای بر اساس قانون ۷۲ در مدت ۶ الی ۷ سال دو برابر خواهد شد. بنابراین، تنها با در نظر گرفتن صنعت بازی‌سازی، میزان تقاضا برای استخدام برنامه‌نویسان فعال در حوزه توسعه با موتور یونیتی به میزان چشمگیری رشد خواهد داشت. آموزش Unity می‌تواند افراد را برای تحولات آینده دنیای فناوری آماده سازد. یادگیری زبان C#‎ و چارچوب یونیتی برای توسعه نسبتاً ساده است و افراد می‌توانند به سادگی اولین بازی یا اپلیکیشن خود را با استفاده از آن توسعه دهند. دوره‌های آموزشی مختلفی در سراسر وب از جمله سایت فرادرس برای علاقه‌مندان در دسترس است و می‌توان فرایند آموزش را به سرعت آغاز کرد. البته، شاید بتوان موتور بازی‌سازی شرکت Epic Games به نام Unreal Engine را به عنوان یک جایگزین بهتر برای یونیتی به حساب آورد. اما، باید در نظر داشت که شیب منحنی یادگیری Unreal Engine تند و منابع آموزشی کم‌تری برای آن موجود است.

معرفی فریم ورک فلاتر در مقاله سه زبان برنامه نویسی برتر و آینده دار برای دهه اول ۱۴۰۰

ساخت و توسعه اپلیکیشن چندپلتفرمی بسیار پرطرفدار است، چرا که می‌توان تنها با یک کد پایه (Codebase) چندین اپلیکیشن برای پلتفرم‌های مختلفی مثل اندروید، iOS و ویندوز تولید کرد و این کار را بسیار ساده‌تر می‌کند. فلاتر (Flutter) ابزاری است که می‌توان به وسیله آن به این هدف رسید و با استفاده از آن اپلیکیشن‌های چندپلتفرمی ساخت. درست است که زبان‌های بومی مثل جاوا برای اندروید و سوئیفت برای iOS ممکن است بهتر باشند؛ اما تمام قابلیت‌های لازم در فلاتر هم قابل پیاده‌سازی هستند.

می‌توان کدهای جاوا یا سوئیفت را برای ملزومات مورد نیازی که زبان برنامه نویسی دارت (Dart) از آن‌ها پشتیبانی نمی‌کند، به صورت افزونه در فلاتر استفاده کرد. لازم به ذکر است که در فریم‌ورک فلاتر باید از زبان دارت برای توسعه استفاده کرد.  فلاتر یکی از رقبای قابل مقایسه با React Native محسوب می‌شود. به لحاظ سرعت، پیچیدگی و اجتماع برنامه‌نویسی، این دو فناوری تقریباً در سطح یکسانی قرار دارند. اما با مقایسه آن‌ها بر اساس محبوبیت در تیرماه ۱۴۰۰، فلاتر ۱۲۴ هزار ستاره دارد، در حالی که React Native تنها دارای ۹۶ هزار ستاره در گیت‌هاب است. می‌توان با امنیت خاطر بیان داشت که فلاتر به عنوان یک چارچوب چندپلتفرمی محبوب برای توسعه موبایل از React Native پیشی گرفته است.

معرفی زبان Go در مقاله سه زبان برنامه نویسی برتر و آینده دار برای دهه اول ۱۴۰۰

زبان Golang که به آن Go هم گفته می‌شود، توسط شرکت گوگل طراحی و ارائه شده است. در ادامه دلایل برای یادگیری زبان Golang و آموزش آن فهرست شده است:

  • Go یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه نویسی به حساب می‌آید، زیرا Go به کد ماشین کامپایل می‌شود.
  • زبان برنامه نویسی Golang توسط شرکت بزرگ گوگل پشتیبانی می‌شود.
  • یادگیری Go ساده است و برای آموزش آن می‌توان از اجتماعات و کامیونیتی‌ بزرگ Golang بهره‌مند شد.
  • زبان Go برای فعالین در حوزه DevOps، برنامه‌نویسان بک‌اند و فول‌استک بسیار مناسب است.
  • سینتکس یا همان نحو زبان Golang بسیار ساده و قابل فهم است.
  • Golang سومین رتبه را در درآمد متوسط سالیانه به خود اختصاص داده است.

Golang برای پشتیبانی از قابلیت‌هایی همچون همزمانی (Cuncurrency)، توسعه‌پذیری (Scalability)، چندنخی (Multithreading) و بازدهی بالا ساخته شده است. زبان Go به طور کامل با فناوری‌های ابری، DevOps و Containerها سازگاری دارد. توسعه‌دهندگان معمولاً از Go برای پروژه‌های مرتبط با حوزه DevOps مثل Kebernetes و داکر (Docker) استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ مثل گوگل، Dropbox، اوبر و توییتر زبان برنامه نویسی Golang را به واسطه سادگی و سرعتش به کار گرفته‌اند. با گسترش بازار عمومی رایانش ابری، تقاضا برای استعدادهای مرتبط با DevOps هر ساله رو به افزایش است. با توجه به اینکه Golang با توسعه بک‌اند و DevOps سازگاری دارد، افراد می‌توانند به جریان توسعه گسترده در حوزه‌های فضای ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، بازی‌سازی و سیستم‌ها بپیوندند.

در بخش پایانی این مقاله دوره‌های آموزش ویدیویی فرادرس و مقالات مرتبط در مجله فرادرس پیرامون سه زبان برنامه نویسی مهم در دهه پیش رو یعنی زبان برنامه نویسی C#‎، فناوری فلاتر و زبان برنامه نویسی Golang برای آن دسته از مخاطب‌هایی که قصد دارند یادگیری یکی از این سه زبان را شروع کنند، معرفی شده است.

فیلم های آموزش برنامه نویسی سی شارپ (#C)

تصویر مربوط به بخش معرفی مجموعه آموزش برنامه نویسی سی شارپ (#C) در مقاله سه زبان برنامه نویسی برتر و آینده دار برای دهه اول ۱۴۰۰

  • مجموعه آموزش برنامه نویسی سی شارپ (#C) : در وب سایت فرادرس دوره‌های آموزش برنامه نویسی C#‎ در قالب یک مجموعه گردآوری شده است. این مجموعه حاوی ۴۲ دوره آموزشی مختلف و مجموعاً دارای بیش از ۲۶۰ ساعت محتوایی آموزش ویدیویی است. برای دسترسی به آموزش‌های این مجموعه + اینجا کلیک کنید.
  • مجموعه آموزش پروژه محور برنامه نویسی سی شارپ (#C) : در وب سایت فرادرس مجموعه دیگری از دوره‌های آموزش برنامه نویسی C#‎ که پروژه محور هستند نیز وجود دارد. این مجموعه حاوی ۲۰ دوره آموزشی مختلف و جمعاً دارای بیش از ۱۴۵ ساعت محتوایی آموزش ویدیویی است. برای دسترسی به آموزش‌های این مجموعه + اینجا کلیک کنید.
  • فیلم آموزش مقدماتی برنامه نویسی سی شارپ (#C) (طول مدت: ۸ ساعت و ۱۷ دقیقه، مدرس: وحید اسدزاده): سطح آموزشی این دوره در حد مقدماتی و برای افراد تازه‌کار مناسب است. برای مشاهده فیلم آموزش مقدماتی برنامه نویسی سی شارپ (#C) + اینجا کلیک کنید.
  • فیلم آموزش پروژه محور سی شارپ – ساخت نرم افزار شبکه اجتماعی (طول مدت: ۵ ساعت و ۱۹ دقیقه، مدرس: محمد جباری): در این فرادرس پروژه محور، ابتدا آموزش ساخت یک پایگاه داده برای شبکه اجتماعی ارائه شده و پس از طراحی ظاهر برنامه، به کدنویسی قسمت‌های مختلف آن پرداخته شده است. برای مشاهده فیلم آموزش پروژه محور سی شارپ – ساخت نرم افزار شبکه اجتماعی + اینجا کلیک کنید.

مقالات آموزش برنامه نویسی سی شارپ (#C)

تا کنون در مجله فرادرس نیز مقالات بسیاری پیرامون آموزش برنامه نویسی سی شارپ (#C) منتشر شده‌اند که در ادامه این بخش فهرستی از آن‌ها آمده است:

  • زبان برنامه نویسی #C و هفت دلیل مهم برای یادگیری آن — راهنمای کاربردی : معرفی زبان C#‎ و ارائه دلایلی برای یادگیری آن؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • منابع آموزشی برنامه‌ نویسی #C (سی‌شارپ) :‌ معرفی چند منبع آنلاین آموزش C#‎؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • آموزش معماری سه لایه در سی شارپ (C#‎) :‌ پیاده‌سازی یک مثال با استفاهد از معماری سه لایه در سی‌شارپ؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • طرز کار Attribute در سی شارپ — از صفر تا صد :‌ آشنایی با نحوه عملکرد Attribute در سی‌شارپ و روش استفاده و نوشتن آن‌ها؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • مدیریت حافظه در سی شارپ | به زبان ساده :‌ شرح شیوه مدیریت حافظه در سی شارپ از سوی محیط زمان اجرای NET.؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش فلاتر (Flutter) برای طراحی اپلیکیشن های موبایل

تصویر مربوط به فیلم آموزش فلاتر فرادرس در مقاله سه زبان برنامه نویسی برتر و آینده دار برای دهه اول ۱۴۰۰

طول مدت دوره آموزش فلاتر فرادرس هفت ساعت و بیست و سه دقیقه است و مدرس آن مهندس مجتبی حسین‌پور هستند. این دوره آموزشی برای علاقه‌مندان مبتدی برنامه‌نویسی موبایل و توسعه‌دهندگان حرفه‌ای سایر فریم‌ورک‌های اپلیکیشن موبایل جهت یادگیری فریم‌ورک Flutter مناسب است. از جمله مباحثی که در این آموزش مطرح شده است، می‌توان به آشنایی با Flutter، آماده‌سازی و راه‌اندازی محیط توسعه، آشنایی با زبان برنامه‌نویسی دارت، مفاهیم مقدماتی و پیشرفته شیٔ‌گرایی، آشنایی مقدماتی و پیشرفته با ویجت‌ها در Flutter و همچنین، پیاده‌سازی چند پروژه با Flutter اشاره کرد.

  • برای دیدن فیلم آموزش فریم ورک Google Flutter برای طراحی اپلیکیشن های موبایل + اینجا کلیک کنید.

مقالات آموزش فلاتر

مهم‌ترین مقالاتی که تا کنون پیرامون فناوری فلاتر در مجله فرادرس منتشر شده‌اند در ادامه فهرست شده است:

  • فلاتر (Flutter) چیست؟ | به زبان ساده + نمونه پروژه : نوشته‌ای جامع با پوشش تمامی جوانب فلاتر و گردآوری تمام مقالات آموزش فلاتر؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • معماری اپلیکیشن فلاتر — راهنمای مقدماتی : آشنایی با مفاهیم معماری اپلیکیشن فلاتر؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • ساخت اپلیکیشن قطب نما با فلاتر — از صفر تا صد : بررسی روش ساخت اپلیکیشن قطب نما با فلاتر ؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • ۱۰ پکیج برتر و محبوب فلاتر | فهرست کاربردی : ارائه ۱۰ پکیج برتر و محبوب فلاتر را در یک فهرست کاربردی؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • طراحی و کدنویسی فرم در فلاتر — راهنمای کاربردی : آشنایی با شیوه به کارگیری مؤثر فرم در فلاتر؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • فلاتر برای وب — راهنمای مقدماتی : آشنایی با شیوه به کارگیری مؤثر فرم در فلاتر؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • انتخاب پایگاه داده مناسب برای اپلیکیشن فلاتر | راهنمای کاربردی : آشنایی با با روش انتخاب پایگاه داده مناسب در Flutter؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • ایجاد سرویس در اپلیکیشن فلاتر — از صفر تا صد : آموزش نحوه ایجاد سرویس در فلاتر؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • بهترین رویه ها و ترفندهای فلاتر — راهنمای کاربردی: بررسی برخی از بهترین رویه‌ها و ترفندهای فلاتر برای توسعه اپلیکیشن‌ها؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • قابلیت چند زبانی در فلاتر — به زبان ساده : بررسی قابلیت چند زبانی در فلاتر؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش توسعه وب با زبان برنامه نویسی Go (رایگان)

تصویر مربوط به فیلم آموزش توسعه وب با زبان برنامه نویسی Go (رایگان) فرادرس در مقاله سه زبان برنامه نویسی برتر و آینده دار برای دهه اول ۱۴۰۰

طول مدت فیلم آموزش رایگان توسعه وب با زبان برنامه‌نویسی Go ساعت و ۱۷ دقیقه و مدرس آن فرود غفوری یکی از مدرسین همایش روز آزادی نرم افزار است. در این کارگاه، ضمن آشنایی با زبان Go ، توسعه وب با این زبان نیز آموزش داده شده است.

مقالات آموزش برنامه نویسی Go

مقالات شاخص منتشر شده با موضوع زبان برنامه نویسی Go یا همان Golang به شرح زیرند:

  • چرا باید زبان برنامه نویسی Go را بیاموزیم؟ — راهنمای جامع : بیان دلایل شروع به یادگیری زبان GO؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • زبان برنامه نویسی Go — راهنمای شروع به کار : معرفی زبان Golang، شرح ویژگی‌ها و تمامی مطالب لازم برای شروع به کار با آن؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • ۷ قابلیت زبان Golang که باید بشناسید — راهنمای کاربردی : شرح ۷ ویژگی زبان Go علاوه بر معرفی این زبان؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • آشنایی با دستور Vet در Go — از صفر تا صد : آموزش دستور Vet در Golang ؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • خواندن و ساخت فایل های اکسل با Go — از صفر تا صد : آشنایی با روش خواندن و ایجاد فایل‌های اکسل با Golang؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.
  • پکیج های زبان برنامه نویسی Go — از صفر تا صد : شرح مفاهیم مرتبط با پکیج‌های Go؛ جهت مطالعه + اینجا کلیک کنید.

در پایان مقاله شرح سه تا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای دهه اول سال ۱۴۰۰ ، یک جمع‌بندی کوتاه از مطالب بیان شده در این نوشته انجام شده است.

افراد بسیاری همین حالا در حال استفاده از یک زبان برنامه نویسی مثل PHP، جاوا، Node.js یا روبی هستند. یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی یا چارچوب توسعه دیگر به عنوان یک تازه‌کار می‌تواند در بهبود جایگاه و مسیر شغلی بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین، در این مقاله سه زبان برنامه‌نویسی C#‎ (در یونیتی)، دارت (برای فلاتر) و Gloang در این مقاله به عنوان سه تا از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی معرفی شدند که در دهه آتی بسیار کاربردی خواهند بود.

منبع [+]

یک نظر در "سه زبان برنامه نویسی برتر و آینده دار برای ۱۰ سال پیش رو — راهنمای کاربردی"

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *