۶ مخزن گیت هاب مفید برای برنامه نویسان وب — راهنمای کاربردی

گیت هاب یک بستر عالی برای برنامه نویسان است که می‌توان با استفاده از آن، پروژه‌های متن‌باز خود را با جهان به اشتراک گذاشت. مخزن‌های گیت هاب بسیاری در اینترنت وجود دارد که می‌توانند به عنوان منابعی ارزشمند به توسعه دهندگان در انجام پروژه‌های خود کمک کنند. لذا، فارق از حیطه‌های مختلف برنامه نویسی ، همواره باید حداکثر استفاده ممکن را از گیت هاب به عمل آورد. در این مقاله، چند مخزن گیت هاب مفید برای برنامه نویسان وب معرفی شده است.

۱. نقشه راه توسعه دهنده وب

نقشه راه توسعه دهنده وب یا همان Developer Roadmap یکی از مخزن‌های محبوب و کاربردی گیت هاب است که هر برنامه نویسی بهتر است آن را بشناسد و از آن استفاده کند. این مخزن گیت هاب بیش از ۱۵۳ هزار ستاره گیت هاب دارد که خود گویای مفید و کاربردی بودن آن است. در این مخزن گیت هاب با استفاده از تعداد زیادی نمودار و تصویر، مسیرهای مختلف توسعه و برنامه نویسی وب مشخص شده‌اند. همه مسیرها برای انواع مختلف توسعه دهنده وب (فرانت‌اند، بک‌اند و سایر موارد) در این مخزن گیت هاب ارائه شده است. لذا این مخزن، یک نقشه راه توسعه دهنده وب برای انتخاب مسیر مناسب به حساب می‌آید. این مخزن گیت هاب یک کانال یوتیوب به نام The Roadmap و یک وب‌سایت هم دارد.

نصویری از مخزن گیت هاب نقشه راه توسعه دهنده وب به عنوان یکی از ۶ مخزن گیت هاب مفید برای برنامه نویسان وب

۲. APIهای عمومی

APIهای عمومی (Public APIs) یک مخزن بسیار مفید و کارآمد به حساب می‌آید که بیش از ۱۱۶ هزار ستاره گیت هاب دریافت کرده است. در این مخزن گیت هاب ، فهرستی از انواع مختلف APIها تنظیم شده است که می‌توان از آن‌ها به عنوان یک برنامه نویس وب یا به طور کلی به عنوان یک توسعه دهنده نرم‌افزار استفاده کرد. تقریباً هر نوع API مورد نیاز در این مخزن وجود دارد. این APIها موضوع‌های بسیاری را پوشش می‌دهند. از جمله این موضوعات می‌توان به anime، کسب و کار، فیلم، حیوانات، رمزارزها و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

نصویری از مخزن گیت هاب APIهای عمومی یا همان Public APIs به عنوان یکی از ۶ مخزن گیت هاب مفید برای برنامه نویسان وب

۳. You Don’t Know JS Yet

مخزن گیت هاب «You Don’t Know JS Yet» به معنی «شما هنوز JS را نمی‌شناسید» یکی از مجموعه کتاب‌های محبوب و مفید جاوا اسکریپت محسوب می‌شود که نویسنده آن کایل سیمسون (Kyle Simpson) است. این مخزن ۱۳۶ هزار ستاره گیت هاب دارد. مخزن You Don’t Know JS Yet، بخش‌های بسیار مهمی از مفاهیم جاوا اسکریپت را پوشش می‌دهد. از جمله این مفاهیم می‌توان به Scopeها، Closureها، کلاس‌ها و سایر موارد اشاره کرد. این مخزن برای آن دسته از برنامه نویسان وبی مناسب است که قصد دارند درک بالایی از مفاهیم مهم جاوا اسکریپت را به دست آورند. این مخزن گیت هاب کاملاً‌ رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای وجود ندارد.

نصویری از مخزن گیت هاب You Don’t Know JS Yet به عنوان یکی از ۶ مخزن گیت هاب مفید برای برنامه نویسان وب

۴. سوالات جاوا اسکریپت

مخزن سوالات جاوا اسکریپت (JavaScript Questions) توسط لیدیا هالی (Lydia Hallie) ایجاد شده است. این مخزن بیش از ۳۰ هزار ستاره در گیت هاب دریافت کرده است. این مخزن گیت هاب شامل تعدادی زیادی از سوالات جاوا اسکریپت به همراه پاسخ و توضیحات آن‌ها است. در صورتی که یک برنامه نویس قصد ارزیابی دانش خود را در زمینه فناوری جاوا اسکریپت داشته باشد، این مخزن بهترین منبع برای انجام این کار است. به علاوه، این مخزن در بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی دیگر هم ارائه شده و در دسترس است.

نصویری از مخزن گیت هاب سوالات جاوا اسکریپت یا همان JavaScript Questions به عنوان یکی از ۶ مخزن گیت هاب مفید برای برنامه نویسان وب

۵. قالب‌های Gitignore

هر گاه قصد ایجاد یک مخزن گیت هاب برای پروژه‌ای وجود داشته باشد، برنامه نویس همیشه باید یک فایل با پسوند ‎ .‎gitignore‎ داشته باشد تا آنچه قرار است در مخزن آپلود شود را فیلتر کند. ‎gitignore‎ یک فایل متنی است که به وسیله آن برای گیت تعیین می‌شود که کدام فایل‌ها یا پوشه‌های پروژه را نادیده بگیرد. مخزن «Gitignore Templates» مجموعه‌ای کاربردی و مفید از قالب‌های فایل ‎ .‎gitignore‎‎را شامل می‌شود که می‌توان در پروژه‌ها از آن‌ها استفاده کرد. این مخزن دارای بیش از ۱۱۶ هزار ستاره گیت هاب است و تقریباً برای تمام زبان‌های برنامه نویسی قالب gitignore‎ دارد.

نصویری از مخزن گیت هاب Gitignore Templates به عنوان یکی از ۶ مخزن گیت هاب مفید برای برنامه نویسان وب

۶. کد تمیز جاوا اسکریپت

«Clean JavaScript Code» یک مخزن بسیار مفید و عالی گیت هاب به حساب می‌آید که به برنامه نویسان کمک می‌کند کدهای تمیز جاوا اسکریپت تولید کنند. در این مخزن از کتاب رابرت سی‌.مارتین (Robert C. Martin) الهام گرفته شده است و مفاهیم این کتاب به طور خاص برای کاربرد در جاوا اسکریپت مطابقت داده شده‌اند. این مخزن نزدیک به ۵۰ هزار ستاره در گیت هاب دارد و برای نوشتن کدهای تمیز جاوا اسکریپت بسیار کاربردی محسوب می‌شود و می‌توان آن را به عنوان یکی از ۶ مخزن گیت هاب مفید برای برنامه نویسان وب در نظر گرفت.

نصویری از مخزن گیت هاب کد شفاف جاوا اسکریپت یا همان Clean JavaScript Code به عنوان یکی از ۶ مخزن گیت هاب مفید برای برنامه نویسان وب

جمع‌بندی

همان‌طور که ملاحظه شد، تمام مخازن گیت هاب معرفی شده در این مقاله برای یک توسعه دهنده وب بسیار مفید و کاربردی هستند. این مخازن، حاوی محتوای جامعی هستند که می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. امید است این مقاله مفید واقع شده باشد.

اگر این مطلب مفید بوده است، استفاده از دوره‌های آموزشی و مطالب زیر نیز پیشنهاد می‌شوند:

منبع [+]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *