تفاوت جاوا و هسته جاوا چیست؟ — مقایسه جاوا و Core Java | به بیان ساده و خلاصه

معمولاً آن دسته از برنامه نویسانی که به نوعی با زبان برنامه نویسی جاوا سر و کار دارند، اصطلاح هسته جاوا (هسته اصلی جاوا) یا همان Core Java را شنیده‌اند و ممکن است این سوال برایشان به وجود بیاید که تفاوت جاوا و هسته جاوا در برنامه نویسی چیست؟ بنابراین در این مقاله سعی شده است تا تفاوت میان جاوا و هسته جاوا را با بیانی ساده و به طور مختصر شرح داده و مقایسه جاوا و Core Java انجام شود.

برای اینکه بتوان تفاوت جاوا و هسته جاوا را بهتر درک کرد باید ابتدا شرح مختصری از هر یک از آن‌ها ارائه شود.

جاوا چیست ؟

جاوا یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و همه‌منظوره به حساب می‌آید که مبتنی بر مفاهیم برنامه نویسی شی گرا (OOP) است. سینتکس (قواعد نحوی) جاوا به میزان زیادی از زبان‌های C و C++‎ گرفته شده است. جاوا به شکل مخصوصی طراحی شده است تا متعلقات و وابستگی‌های مربوط به پیاده‌سازی آن در مقایسه با ویرایش‌های قبلی، کم‌تر باشند. جاوا یک پلتفرم (سکوی) محاسباتی برای توسعه نرم افزارهای کاربردی به حساب می‌آید و این زبان برنامه نویسی توسط شرکت سان مایکروسیستمز ساخته شده است. البته جاوا بعداً توسط غول دنیای فناوری یعنی شرکت اوراکل (Oracle) تصاحب شد.

جاوا چیست

هسته جاوا یا Core Java چیست ؟

مفهوم «هسته جاوا» (Core Java) در واقع هرگز در هیچ کجا تعریف نشده و تنها یک اصطلاح است که توسط سان مایکروسیستمز برای ارائه توصیف دقیق‌تری از نسخه استاندارد جاوا (Java Standard Edition) استفاده می‌شود. هسته اصلی جاوا ابتدایی‌ترین و موثق‌ترین ویرایش جاوا به حساب می‌آید. Core Java متشکل از انواع مختلفی از APIهای همه‌منظوره و همچنین APIهایی با مقاصد خاص است. هسته اصلی جاوا را ویرایش استاندارد جاوا (Java SE) می‌نامند، چرا که تمام ویرایش‌های جاوا از آن نشأت گرفته‌اند.

هسته جاوا یا Core Java چیست ؟

تفاوت جاوا و هسته جاوا چیست؟

تفاوت اصلی میان جاوا و هسته جاوا این است که جاوا برای توسعه برنامه‌های کاربردی و اپلیکیشن‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما، هسته جاوا نوعی ابتدایی و خام از جاوا به حساب می‌آید که برای طراحی و توسعه برنامه‌های نرم افزاری دسکتاپ و همچنین محیط‌های سرور به کار گرفته می‌شود.

تفاوت جاوا و هسته جاوا از نظر پلتفرم

جاوا زبانی است که قابلیت چندپلتفرمی دارد و به گونه‌ای طراحی شده است که وابستگی‌های پیاده‌سازی کم‌تری نسبت به سایر زبان‌های برنامه نویسی داشته و روی پلتفرم‌های مختلف قابل اجرا باشد. Core Java یک پلتفرم محاسباتی است که تنها جهت توسعه برنامه‌های کاربردی جاوا برای محیط‌های دسکتاپ و سرورها استفاده می‌شود.

تفاوت جاوا و هسته جاوا از نظر کاربرد

جاوا یک زبان برنامه نویسی قدرتمند و ایمن به حساب می‌آید و تقریباً مستقل از پلتفرم است. این ویژگی‌ها جاوا را به یک انتخاب ایده‌آل جهت توسعه برنامه‌های نرم افزاری برای پلتفرم‌های مختلفی نظیر تلفن‌های هوشمند، وب سایت‌ها، سیستم‌های توکار، سرورها و بسیاری از پلتفرم‌های دیگر بدل کرده است. Core Java به ویرایش یا نسخه استاندارد جاوا (Java SE) گفته می‌شود که زیرساخت بنیادین پلتفرم جاوا به حساب می‌آید و برای توسعه اپلیکیشن‌هایی برای سازمان‌های تجاری هم جهت اجرا روی سیستم دسکتاپ و هم برای سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت جاوا و هسته جاوا از نظر سطح

جاوا یک زبان برنامه نویسی سطح پایه برای افراد مبتدی به حساب می‌آید که می‌خواهند مباحث مقدماتی برنامه نویسی جاوا را بیاموزند. برای یادگیری جاوا نیاز به داشتن کمی آشنایی با Java SE هم وجود دارد. یادگیری هسته جاوا باعث می‌شود که تمام مباحث بنیادی مربوط به توسعه اپلیکیشن‌های جاوا و بسیاری از موضوعات دیگر مثل مفاهیم شی گرایی در جاوا، چند نخی، پُلی‌مورفیسم در جاوا و سایر موارد نیز فرا گرفته شوند.

فیلم های آموزش جاوا

فیلم آموزش جاوا فرادرس

درست مثل سایر زبان‌های برنامه نویسی مهم و مطرح، برای زبان جاوا نیز یک مجموعه دوره‌های آموزشی جامع و کاربردی در سایت فرادرس قابل دسترسی است و دوره‌های مختلف و متعددی در این مجموعه گردآوری شده‌اند. علاوه بر دوره‌های آموزشی جامع برای زبان جاوا، دوره‌های بسیاری هم برای کتابخانه‌ها، فریم‌ورک‌ها و سایر فناوری‌های مبتنی بر جاوا در این مجموعه آموزشی موجودند. در تصویر فوق تنها برخی از دوره‌های این مجموعه قابل ملاحظه است.

جمع‌بندی

به ظاهر تفاوت چندانی میان جاوا و هسته جاوا وجود ندارد و به سادگی تنها می‌توان گفت که هر دوی آن‌ها جاوا هستند. در خصوص تفاوت میان جاوا و هسته جاوا باید گفت که هسته جاوا همان جاوا است اما نسخه استاندارد آن به حساب می‌آید. اگرچه نسخه‌های متعددی از جاوا وجود دارد، هسته جاوا زیربنا و زیرساخت جاوا محسوب می‌شود. جاوا برای توسعه اپلیکیشن‌ها و اپلت‌ها استفاده می‌شود و هسته جاوا در اصل جهت طراحی و ساخت برنامه‌های نرم افزاری دسکتاپ و هم برای توسعه محیط‌های تحت سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اگر این مطلب مفید بوده است، استفاده از دوره‌های آموزشی و مطالب زیر نیز پیشنهاد می‌شوند:

 

منبع [+]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *