JShell چیست ؟ — راهنمای مقدماتی شل جاوا (Java Shell)

در این مقاله به معرفی مختصر شل جاوا (Java Shell) پرداخته و به این سوال پاسخ داده شده است که JShell در برنامه نویسی جاوا چیست ؟ JShell همان مخفف Java Shell یا همان شل جاوا است که در ادامه این نوشتار شرح داده شده است.

JShell چیست ؟

شل جاوا (Java Shell | JShell) ابزاری تعاملی برای یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا و طراحی پیش نمونه (Prototyping) کدهای جاوا به حساب می‌آید. JShell‌ یک «چرخه خواندن، اعتبارسنجی کردن و چاپ کردن» (Read-Evaluate-Print Loop | REPL) است که اعلان‌ها، گزاره‌ها (Statement) و عبارت‌ها (Expression) را به ترتیب ورودشان ارزیابی می‌کند و بلافاصله نتیجه را نمایش می‌دهد. این ابزار از طریق خط فرمان اجرا می‌شود.

JShell چیست ؟

در این مقاله کوتاه به موارد زیر پرداخته شده است:

  • علت استفاده از JShell چیست ؟
  • اجرا و متوقف کردن JShell چگونه است؟

علت استفاده از JShell چیست ؟

با استفاده از JShell ، می‌توان عناصر برنامه را یکی پس از دیگری برنامه نویسی کرد، بلافاصله نتیجه را دید و در صورت نیاز، تغییرات لازم را اعمال کرد. فرآیند توسعه و ایجاد یک برنامه جاوا معمولاً موارد زیر را شامل می‌شود:

  • نوشتن یک برنامه کامل
  • کامپایل کردن آن برنامه و برطرف کردن خطاها
  • اجرای برنامه
  • پیدا کردن مشکل برنامه
  • ویرایش برنامه و اعمال تغییرات لازم
  • تکرار این فرآیند

شل جاوا یا JShell چیست

JShell به برنامه نویس کمک می‌کند تا کدها را مورد آزمایش قرار دهد و به راحتی گزینه‌های مختلف را در حین توسعه برنامه خود بررسی کند. در یک نشست JShell می‌توان عبارت‌ها را به صورت تک به تک تست کرد، حالت‌های مختلف یک متُد را امتحان کرد و API‌های ناشناخته را مورد آزمایش قرار داد. JShell جایگزینی برای یک محیط توسعه یا همان IDE به حساب نمی‌آید. در طول توسعه و ساخت برنامه خود می‌توان کدها را به داخل JShell کپی و آن‌ها را بررسی و تست کرد و سپس دوباره کدهای اصلاح شده را به برنامه ویرایش‌گر کد یا IDE خود بازگرداند.

اجرا و متوقف کردن JShell چگونه است؟

JShell در JDK (کیت توسعه جاوا) گنجانده شده و در دسترس است. برای راه‌اندازی یا اجرای JShell باید دستور jshell را در خط فرمان وارد کرد. پیش از آن باید JDK روی سیستم نصب شده باشد. در صورتی که مسیر «java-home/jdk-9/bin» در path وجود نداشته باشد، باید JShell را از داخل دایرکتوری (شاخه) آن اجرا کرد. در مثال زیر، استفاده از دستور jshell و پاسخ دریافت شده از شل جاوا نشان داده شده است:

% jshell
|  Welcome to JShell -- Version 9
|  For an introduction type: /help intro

jshell>

برای یادگیری بهتر JShell در شروع کار با آن بهتر است از حالت «پُرجزئیات» (Verbose Mode)‌ استفاده شود. پس از آنکه با ابزار JSell‌ آشنایی بیش‌تری حاصل شد، می‌توان اجرای JShell‌ را با حالت عادی (نرمال) یا یک حالت مختصر و مفیدتر اجرا کرد. برای اجرای JShell‌ در حالت پرجزئیات، از آپشن ‎ -v‎به صورت زیر استفاده می‌شود:

% jshell -v

برای خروج از JShell نیز از دستور ‎/exit‎‎ استفاده می‌شود:

jshell> /exit
|  Goodbye

فیلم های آموزش جاوا

فیلم آموزش جاوا فرادرس

در وب سایت فرادرس برای زبان جاوا یک مجموعه دوره‌های آموزشی تدارک دیده شده است و همه دوره‌های جاوا در این مجموعه گردآوری شده‌اند. علاوه بر دوره‌های آموزشی جامع برای زبان جاوا، دوره‌های بسیاری هم برای کتابخانه‌ها، فریم‌ورک‌ها و سایر فناوری‌های مبتنی بر جاوا در این مجموعه آموزشی موجودند. در تصویر فوق تنها برخی از دوره‌های این مجموعه مشاهده می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله، شل جاوا یا همان JShell به صورت مقدماتی و کوتاه معرفی و شرح داده شد. از ابزار JShell برای ارزیابی و اعتبارسنجی اعلان‌ها، دستورات و عبارت‌های زبان برنامه نویسی جاوا در یک چرخه خواندن، ارزیابی و چاپ کردن (Read-Eval-print Loop | REPL) استفاده می‌شود.

اگر این مطلب مفید بوده است، استفاده از دوره‌های آموزشی و مطالب زیر نیز پیشنهاد می‌شوند:

 

منبع [+]

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *