بهترین زبان برای یادگیری ماشین چیست ؟ — راهنمای کاربردی

در این مطلب به این پرسش پاسخ داده می‌شود که بهترین زبان برای یادگیری ماشین چیست ؟ 

بهترین زبان برای یادگیری ماشین چیست ؟

پاسخ این پرسش در بیان کوتاه، «زبان برنامه‌نویسی پایتون» (Python Programming Language) است. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی متن‌باز (Open Source)، رایگان، دارای نحو ساده و ساختارمند، همه‌منظوره (General purpose)، چند پلتفرمی ( Cross Platform)، چندپارادایمی (Multi Paradigm) و با بهره‌مندی از کتابخانه‌ها و چارچوب‌های نرم‌افزاری برای انجام کارهای گوناگون است.

اما پرسشی که اکنون مطرح می‌شود این است که چرا پایتون بهترین زبان برای پیاده‌سازی‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) است؟ دلایل این امر در دو دسته کلی ویژگی‌های ذاتی پایتون و کتابخانه‌های آن قرار می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است.

  • پایتون زبانی با نحو ساده و ساختارمند است. این ویژگی، موجب می‌شود تا یادگیری پایتون نسبت به دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی سریع‌تر و آسان‌تر انجام شود.
  • پایتون متن‌باز و رایگان است. همین ویژگی موجب می‌شود که استفاده از زبان پایتون فاقد هزینه باشد و در عین حال، کاربر بتواند از مزایای گوناگون متن‌باز بودن پایتون شامل جامعه کاربری بزرگ، بهره‌مند شود.
  • همه منظوره بودن پایتون موجب می‌شود تا کاربر با یادگیری یک زبان، بتواند به برنامه‌نویسی برای حوزه‌های کاربرد گوناگون، پلتفرم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف و البته، حوزه‌های مختلف تولید نرم‌افزار بپردازد. برای مثال، فرد می‌تواند هم اپلیکیشن تحت وب یادگیری ماشین تولید کند و هم می‌تواند یک اپ دسکتاپ برای پلتفرم‌های مختلف دسکتاپ شامل ویندوز، لینوکس و مک بنویسد.
  • چند پارادایمی بودن پایتون ویژگی است که موجب می‌شود برنامه‌نویس بتواند با استفاده از پایتون هم به برنامه‌نویسی خطی (Linear Programming) و هم دیگر انواع پارادایم‌های شامل برنامه‌نویسی تابعی (Functional Programming) و هم برنامه‌نویسی شی‌گرا (Object oriented programming) بپردازد. هر یک از این انواع پارادایم‌های برنامه‌نویسی، برای مسائل گوناگونی در حوزه علم داده کاربرد دارند.
  • چند پلتفرمی بودن پایتون موجب شده است تا بتوان از پایتون می‌توان برای برنامه‌نویسی در پلتفرم‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استفاده کرد. این امر آن را به گزینه مناسبی برای یادگیری ماشین مبدل می‌سازد. زیرا با یادگیری آن می‌توان به برنامه‌نویسی و تولید نرم‌افزارهای یاپگیری ماشین در پلتفرم‌های مختلف پرداخت.
  • کتابخانه‌های متعدد در حوزه علم داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، پایتون را به قدرتمندترین و در حال حاضر، یکه‌تازترین زبان برنامه‌نویسی برای برنامه‌نویسی یادگیری ماشین مبدل کرده است. از جمله کتابخانه‌های پایتون برای انجام برنامه‌نویسی محاسباتی و کار با داده‌ها می‌توان به نام‌پای (NumPy)، سای‌پای (SciPy)، پانداس (Pandas)، کرس (Keras)،سایکیت‌لرن (Scikit-Learn)، بوکه (Bokeh) و تنسورفلو (Tensorflow) و دیگر موارد، اشاره کرد. برای مطالعه بیشتر پیرامون کتابخانه‌های هوش مصنوعی و علم داده پایتون، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

در ادامه، منابع آموزشی به زبان فارسی برای یادگیری ماشین معرفی شده‌اند.

منابع پیشنهادی برای فراگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون

برای فراگیری پایتون استفاده از فیلم‌های آموزشی به زبان فارسی پیشنهاد می‌شود که در ادامه معرفی شده‌اند.

فیلم آموزش پایتون مقدماتی

چرا پایتون یاد بگیریم ؟‌ | دلایل یادگیری پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون مقدماتی برابر با نوزده ساعت و پنجاه و سه دقیقه و مدرس آن مهندس پژمان اقبالی است. فیلم آموزش پایتون مقدماتی که در این بخش از مطلب بهترین زبان برای یادیگری ماشین چیست معرفی شده برای افراد تازه‌وارد به دنیای برنامه‌نویسی پایتون و کسانی که با پایتون تا حدی آشنا هستند و قصد دارند سطح دانش و مهارت خود را بیش از پیش ارتقا دهند مناسب است. در فیلم آموزش مقدماتی پایتون، ضمن معرفی و آموزش چگونگی نصب پایتون، مباحث ساختمان داده‌ها در پایتون، توابع و ماژول‌ها، کلاس، خواندن و نوشتن فایل‌ها و دیگر موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فیلم آموزش کار با کتابخانه های NumPy و Matplotlib در پایتون

چرا پایتون یاد بگیریم ؟‌ | دلایل یادگیری پایتون

مدت زمان فیلم آموزش کار با کتابخانه های NumPy و Matplotlib در پایتون چهار ساعت و چهل و شش دقیقه و مدرس آن مهندس میترا تجربه‌کار است. در این دوره که در این بخش از مطلب بهترین زبان برای یادیگری ماشین چیست معرفی شده، مباحث پیشرفته‌تر و در واقع تکمیلی آموزش برنامه‌نویسی پایتون مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین، این دوره برای افرادی مناسب است که فیلم آموزش مقدماتی پایتون را مشاهده کرده‌اند و یا، با مبانی پایتون به طور کامل آشنایی دارند. از جمله موضوعات مورد بررسی در فیلم آموزش پایتون تکمیلی می‌توان به معرفی و تعریف آرایه‌ها در زبان پایتون، معرفی بسته نام‌پای (NumPy)، رسم نمودار در پایتون و دیگر موارد اشاره کرد.

فیلم آموزش پایتون با مثال‌های عملی

چرا پایتون یاد بگیریم ؟‌ | دلایل یادگیری پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون با مثال‌های عملی سیزده ساعت و بیست دقیقه است. مدرس دوره آموزش پایتون فرادرس با مثال‌های عملی، مهندس فرشید شیرافکن است. این فیلم آموزش پایتون که در این بخش از مطلب بهترین زبان برای یادیگری ماشین چیست معرفی شده برای افرادی مناسب است که در صدد یادگیری پایتون از پایه و به صورت عملی، همراه با بررسی مثال‌ها و حل مسائل نمونه با استفاده از برنامه‌نویسی پایتون هستند. از جمله سرفصل‌های این دوره می‌توان به معرفی انواع داده‌ها در پایتون، عملگرها، دستورات شرطی، حلقه‌ها، رشته، لیست، تاپل، دیکشنری، توابع، عبارات منظم و الگوریتم‌های مرتب‌سازی اشاره کرد.

فیلم آموزش پایتون با برنامه‌نویسی شی‌گرا

چرا پایتون یاد بگیریم ؟‌ | دلایل یادگیری پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون با برنامه‌نویسی شی‌گرا هفت ساعت و بیست و نه دقیقه و مدرس آن، مهندس فرشید شیرافکن است. این دوره که در این بخش از مطلب بهترین زبان برای یادیگری ماشین چیست معرفی شده برای افرادی که با زبان برنامه‌نویسی پایتون آشنایی دارند و در صدد یادگیری شی‌گرایی در این زبان هستند، مناسب است. در این دوره آموزشی، مباحث گوناگون پیرامون شی‌گرایی شامل شی، کلاس، شی‌گرایی، ارث‌بری، پلی‌مورفیسم و سربارگذاری عملگرها مورد بررسی قرار گرفته است.

فیلم آموزش پایتون و یادگیری ماشین

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد ؟ | مدت زمان یادگیری و حرفه ای شدن در پایتون

مدت زمان فیلم آموزش پایتون و یادگیری ماشین ده ساعت و مدرس آن مهندس سعید مظلومی راد است. این دوره آموزشی که در این بخش از مطلب بهترین زبان برای یادیگری ماشین چیست معرفی شده برای افرادی مناسب است که با زبان برنامه‌نویسی پایتون آشنایی اولیه دارند و در صدد فراگیری یادگیری ماشین و انجام پیاده‌سازی‌های مربوط به آن با بهره‌گیری از زبان پایتون هستند. از جمله مباحث مورد بررسی در فیلم آموزش یادگیری ماشین با پایتون می‌توان به مقدمه‌ای بر یادگیری ماشین، آشنایی با بسته نام‌پای، معرفی بسته پانداس و آموزش کار با آن، آموزش ترسیم داده‌ها با بهره‌گیری از کتابخانه matplotlib، آشنایی با مباحث آماری و مورد کاربرد آن‌ها در یادگیری ماشین، پیش پردازش داده‌ها، یادگیری نظارت شده، یادگیری غیر نظارت شده و روش‌های کاهش ابعاد اشاره کرد.

فیلم آموزش پایتون برای یادگیری ماشین مقدماتی

چرا پایتون یاد بگیریم ؟‌ | دلایل یادگیری پایتون

طول مدت این دوره آموزشی شانزده ساعت و پنجاه دقیقه و مدرس آن مهندس فرشید شیرافکن است. در این دوره که در این بخش از مطلب بهترین زبان برای یادیگری ماشین چیست معرفی شده، مباحث مقدماتی و متوسطه یادگیری ماشین به طور جامع و به زبان ساده از پایه مورد مورد بررسی قرار گرفته و در همه پیاده‌سازی‌ها، از زبان برنامه‌نویسی پایتون و کتابخانه‌های آن استفاده شده است. از جمله مباحث مورد بررسی در این دوره آموزشی می‌توان به مقدمه‌ای بر یادگیری ماشین، داده و انواع آن، پیش‌پردازش داده‌ها، رگرسیون، رگرسیون لجستیک، شبکه‌های عصبی مصنوعی، ماشین بردار پشتیبان و درخت تصمیم اشاره کرد.

فیلم آموزش پایتون برای یادگیری ماشین تکمیلی

چرا پایتون یاد بگیریم ؟‌ | دلایل یادگیری پایتون

طول مدت این دوره آموزشی ده ساعت و سی و سه دقیقه و مدرس آن مهندس فرشید شیرافکن هستند. این آموزش برای افرادی که با مباحث مقدماتی و متوسطه یادگیری ماشین با پایتون آشنایی دارند مناسب است. در فیلم آموزش پایتون برای یادگیری ماشین تکمیلی، کلیه مباحث تکمیلی یادگیری ماشین شامل دسته‌بندی بیز، دسته‌بندی K نزدیک‌ترین همسایگی، یادگیری جمعی، انتخاب ویژگی، تقلیل ابعاد، خوشه‌بندی، کشف داده‌های پرت و کاوش قوانین انجمنی مورد بررسی قرار گرفته است.

یادگیری پایتون با مقالات آموزشی مجله فرادرس

علاقه‌مندان به یادگیری پایتون با بهره‌گیری از مقالات آموزشی به زبان ساده مجله فرادرس، می‌توانند از آموزش‌های زیر استفاده کنند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

منبع [+]

 

۲ نظر در "بهترین زبان برای یادگیری ماشین چیست ؟ — راهنمای کاربردی"
    1. با سلام و احترام؛

      صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

      برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *