زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟ — به زبان ساده

زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python Programming Language) یک «زبان برنامه‌نویسی سطح بالا» (High Level Programming Language)، «همه‌منظوره» (General Purpose) و بسیار محبوب است. زبان برنامه‌نویسی پایتون برای توسعه برنامه‌های کاربردی، توسعه وب، برنامه‌نویسی موبایل، یادگیری ماشین، علم داده و دیگر زمینه‌های علمی، محاسباتی، فناوری‌های لبه علم و بسیاری از دیگر کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان برنامه نویسی پایتون هم برای کاربران تازه وارد و هم برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای بسیار مناسب است. برای برنامه‌نویس‌های دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند گو، C++‎ و جاوا نیز که قصد یادگیری یک زبان جدید را دارند پایتون گزینه بسیار مناسبی است. در ادامه، برخی حقایق پیرامون زبان برنامه‌نویسی پایتون بیان شده است.

  • پایتون در فهرست پنج مورد از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نوسی سطح بالا و همه منظوره است.
  • پایتون امکان برنامه‌نویسی با پارادایم‌های برنامه‌نویسی شی‌گرا و رویه‌ای را فراهم می‌کند.
  • برنامه‌های پایتون عموما کوچک‌تر از برنامه‌های دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوا هستند. این یعنی برنامه‌نویس برای نوشتن یک برنامه در پایتون، نسبت به دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی، باید خطوط کد کمتری را بنویسد. 
  • زبان برنامه‌نویسی پایتون توسط اغلب غول‌های فناوری مانند گوگل، آمازون، فیس‌بوک، اینستاگرام، دراپباکس، اوبر و دیگر موارد استفاده می‌شود.

بزرگترین نقطه قوت پایتون داشتن مجموعه عظیمی از کتابخانه‌های استاندارد است که برای اهداف زیر قابل استفاده هستند:

  • یادگیری ماشین
  • رابط کاربری گرافیکی (مانند PyQt ،Tkinter ،Kivy و دیگر موارد)
  • فریم‌ورک‌های وب مانند جنگو (استفاده شده توسط یوتیوب، اینستاگرام و دراپ‌باکس)
  • پردازش تصویر (مانند OpenCV و Pillow)
  • وب اسکرپینگ
  • چندرسانه‌ای
  • محاسبات علمی
  • پردازش متن و بسیاری از دیگر موارد

معرفی فیلم‌های آموزشی مورد نیاز برای یادگیری برنامه‌نویسی

در ادامه، ابتدا فیلم آموزش مبانی برنامه‌نویسی که هر فردی پیش از یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی نیاز به تسلط بر مباحث آن دارد معرفی شده است. سپس فیلم مربوط به مباحث ساختمان داده، طراحی الگوریتم و پایگاه داده که کلیه برنامه‌نویس‌ها به آن‌ها نیاز دارند معرفی شده‌اند. 

فیلم آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟ — به زبان ساده

مدت زمان فیلم آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی ۲ ساعت و سی و هشت دقیقه و مدرس آن، دکتر سید مصطفی کلامی هریس هستند. در این آموزش، مبانی برنامه‌نویسی شامل مباحث زیر مورد بررسی قرار گرفته است.

به کلیه افرادی که قصد دارند وارد دنیای برنامه‌نویسی شوند و اولین زبان برنامه‌نویسی خود را بیاموزند، مشاهده این آموزش اکیدا توصیه می‌شود.

آموزش طراحی الگوریتم

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟ — به زبان ساده

این ویدئوی آموزشی توسط «مهندس فرشید شیرافکن» تدریس شده و طول مدت آن پانزده ساعت و دوازده دقیقه است. در این آموزش، مباحث مرتبه اجرایی، رابطه‌های بازگشتی و روش بازگشتی، روش تقسیم و حل، روش برنامه‌نویسی پویا، روش حریصانه، روش عقب‌گرد، روش شاخه و قید، الگوریتم های گراف و مسائل پی (مسائل P) و مسائل ان‌پی (مسائل NP) مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این دوره آموزش ویدئویی به طور خاص برای دانشجویان رشته‌های مهندسی کامپیوتر و البته برای کلیه برنامه‌نویسان، فعالان حوزه هوش مصنوعی، علم داده و برخی از دیگر زمینه‌ها مفید است.

فیلم آموزش پایگاه داده

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟ — به زبان ساده

طول مدت این دوره آموزشی هفت ساعت و پنجاه و هشت دقیقه و مدرس آن مهندس فرشید شیرافکن هستند. این آموزش برای کلیه علاقه‌مندان به علوم و مهندسی کامپیوتر، دانشجویان رشته‌های حوزه فناوری اطلاعات، برنامه‌نویسان، فعالان حوزه داده‌کاوی و علم داده، فعالان حوزه یادگیری ماشین، دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و سایر علاقه‌مندان و افرادی که نیاز به فراگیری مباحث پایگاه داده دارند، مناسب است. در فیلم آموزش پایگاه داده فرادرس، ابتدا مفاهیم و تعاریف اولیه سیستم پایگاه داده مورد بررسی قرار گرفته است. سپس، به ساختار داده‌ای رابطه‌ای، مدل موجودیت-رابطه (Entity–Relationship Model)، جبر رابطه‌ای، زبان SQL، وابستگی تابعی و نرمال‌ترسازی پرداخته شده است. کلیه مباحث ارائه شده در این آموزش، همراه با مثال‌های متعددی هستند تا به درک بهتر مطلب توسط مخاطب کمک کنند.

فیلم آموزش SQL Server مقدماتی

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟ — به زبان ساده

طول مدت این دوره آموزشی نه ساعت و شش دقیقه است و مدرس آن، مهندس ضحی شبر هستند. این آموزش برای کلیه علاقه‌مندان به علوم و مهندسی کامپیوتر، دانشجویان رشته‌های حوزه فناوری اطلاعات، برنامه‌نویسان و به طور خاص توسعه‌دهندگان وب، فعالان حوزه داده‌کاوی و علم داده، فعالان حوزه یادگیری ماشین، دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و سایر علاقه‌مندان و افرادی که نیاز به فراگیری مباحث پایگاه داده دارند، مناسب است. از جمله مباحث مورد بررسی در فیلم آموزش SQL Server مقدماتی می‌توان به آشنایی با محیط اس‌کیو‌ال سرور، طراحی و مدیریت یک پایگاه داده، معرفی مدل رابطه‌ای و تحلیل اولیه یک سیستم پایگاه داده (با استفاده از مثال سیستم انتخاب واحد)، تشریح دستورات درج، حذف، ویرایش و خواندن داده در جدول، معرفی قابلیت فایل استریم، معرفی Viewها و روش پیاده‌سازی آن‌ها،  آشنایی با دستورات مقدماتی برای برنامه‌نویسی در SQL Server، آشنایی با برنامه‌نویسی در SQL Server توسط Stored Procedureها، آشنایی با برنامه‌نویسی در SQL Server توسط Function، پشتیبان‌گیری به صورت دستی و خودکار، معرفی سرورهای متصل (Linked Server) و روش پیاده‌سازی آن‌ها، آشنایی با مفهوم Synonym و پیاده‌سازی آن و معرفی Replication و روش پیاده‌سازی انواع آن اشاره کرد.

فیلم آموزش SQL Server تکمیلی

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟ — به زبان ساده

طول مدت این دوره آموزشی پنج ساعت و پنجاه و هشت دقیقه است و مدرس آن، مهندس یوسف مسعودی سبحان‌زاده هستند. این آموزش برای افرادی که فیلم آموزش SQL Server مقدماتی را مشاهده کرده‌اند و کلیه علاقه‌مندان به علوم و مهندسی کامپیوتر، دانشجویان رشته‌های حوزه فناوری اطلاعات، برنامه‌نویسان و به طور خاص توسعه‌دهندگان وب، فعالان حوزه داده‌کاوی و علم داده، فعالان حوزه یادگیری ماشین، دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی و سایر علاقه‌مندانی که با مباحث مقدماتی پایگاه داده‌ها آشنایی دارند، مناسب است. از جمله سرفصل‌های این دوره آموزشی می‌توان به رویه‌های ذخیره شده، تریگرها، تراکنش‌ها، مدیریت استثناها، امنیت و رمزگذاری در SQL، دستورات شرطی و کرسرها، معرفی مجموعه‌ای از دستورات کلیدی و به کارگیری SQL در شبکه‌های محلی و وب اشاره کرد.

معرفی فیلم‌های آموزش پایتون فرادرس

در ادامه، فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی پایتون فرادرس معرفی شده‌اند.

فیلم آموزش پایتون مقدماتی فرادرس

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟ — به زبان ساده

مدت زمان فیلم آموزش پایتون مقدماتی برابر با نوزده ساعت و پنجاه و سه دقیقه و مدرس آن مهندس پژمان اقبالی است. فیلم آموزش پایتون مقدماتی برای افراد تازه‌وارد به دنیای برنامه‌نویسی پایتون و کسانی که با پایتون تا حدی آشنا هستند و قصد دارند سطح دانش و مهارت خود را بیش از پیش ارتقا دهند مناسب است. در فیلم آموزش مقدماتی پایتون، ضمن معرفی و آموزش چگونگی نصب پایتون، مباحث ساختمان داده‌ها در پایتون، توابع و ماژول‌ها، کلاس، خواندن و نوشتن فایل‌ها و دیگر موارد مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فیلم آموزش پایتون تکمیلی فرادرس

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟ — به زبان ساده

مدت زمان فیلم آموزش کار با کتابخانه های NumPy و Matplotlib در پایتون چهار ساعت و چهل و شش دقیقه و مدرس آن مهندس میترا تجربه‌کار است. در این دوره، مباحث پیشرفته‌تر و در واقع تکمیلی آموزش برنامه‌نویسی پایتون مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین، این دوره برای افرادی مناسب است که فیلم آموزش مقدماتی پایتون را مشاهده کرده‌اند و یا، با مبانی پایتون به طور کامل آشنایی دارند. از جمله موضوعات مورد بررسی در فیلم آموزش پایتون تکمیلی می‌توان به معرفی و تعریف آرایه‌ها در زبان پایتون، معرفی بسته نام‌پای (NumPy)، رسم نمودار در پایتون و دیگر موارد اشاره کرد.

فیلم آموزش پایتون با مثال‌های عملی

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟ — به زبان ساده

مدت زمان فیلم آموزش پایتون با مثال‌های عملی سیزده ساعت و بیست دقیقه است. مدرس دوره آموزش پایتون فرادرس با مثال‌های عملی، مهندس فرشید شیرافکن است. این فیلم آموزش پایتون برای افرادی مناسب است که در صدد یادگیری پایتون از پایه و به صورت عملی، همراه با بررسی مثال‌ها و حل مسائل نمونه با استفاده از برنامه‌نویسی پایتون هستند. از جمله سرفصل‌های این دوره می‌توان به معرفی انواع داده‌ها در پایتون، عملگرها، دستورات شرطی، حلقه‌ها، رشته، لیست، تاپل، دیکشنری، توابع، عبارات منظم و الگوریتم‌های مرتب‌سازی اشاره کرد.

فیلم آموزش پایتون برای توسعه وب با فریمورک جنگو

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟ — به زبان ساده

مدت زمان فیلم آموزش پایتون برای توسعه وب با فریمورک جنگو که مدرس آن مهندس پدرام شاه‌صفی هستند، هشت ساعت و پانزده دقیقه است. از جمله مباحثی که در این دوره مورد بررسی قرار گرفته‌اند می‌توان به معرفی، آموزش نصب و راه‌اندازی جنگو، پایگاه داده و مدل‌ها، URL‌ها در جنگو و قالب‌ها اشاره کرد. همچنین، به منظور درک بهتر چگونگی کار با این فریم‌ورک وب، یک پروژه کامل نیز از صفر تا صد با بهره‌گیری از جنگو انجام شده است. مشاهده این دوره به کسانی پیشنهاد می‌شود که علاقه‌مند هستند وارد دنیای برنامه‌نویسی وب شوند، افرادی که به تازگی در حال یادگیری پایتون هستند و همچنین، افرادی که از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی یا دیگر حوزه‌های برنامه‌نویسی به برنامه‌نویسی وب با پایتون روی آورده‌اند.

  • برای دیدن فیلم آموزش پایتون برای توسعه وب با فریم‌ورک جنگو فرادرس + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش پایتون فریم ورک Django Rest برای ساخت Web APIs

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟ — به زبان ساده

طول مدت این دوره آموزشی چهار ساعت و سی دقیقه و مدرس آن مهندس مجید ایران‌پور است. فیلم آموزش پایتون فریم ورک Django Rest برای ساخت Web APIs برای علاقه‌مندان و فعالان توسعه وب و سایر افرادی مناسب است که در پایتون برنامه‌نویسی می‌کنند. در این دوره آموزشی، ضمن معرفی فریم‌ورک Django Rest، معماری این چارچوب نرم‌افزری، پروتکل HTTP، روش شروع به کار با Models و Serializers، ارتباط بین Models ،Serializers و Views، مباحث تکمیلی فریم‌ورک Django Rest و در نهایت، یک پروژه عملی برای درک بهتر مطالب، مورد بررسی قرار گرفته است.

  • برای دیدن فیلم آموزش پایتون فریم ورک Django Rest برای ساخت Web APIs فرادرس + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش پایتون پروژه محور ساخت برنامه هواشناسی آنلاین

زبان برنامه نویسی پایتون چیست ؟ — به زبان ساده

طول مدت این دوره آموزشی یک ساعت و بیست دقیقه و مدرس آن مهندس محمد جباری است. این دوره آموزشی مناسب کسانی است که با پایتون آشنایی و تمایل دارند که از آن در ساخت پروژه‌های واقعی و عملیاتی استفاده کنند. در این دوره آموزشی، روش طراحی و ساخت یک سایت هواشناسی از صفر تا صد آموزش داده شده است.

  • برای دیدن فیلم آموزش پایتون پروژه‌محور ساخت برنامه هواشناسی آنلاین + اینجا کلیک کنید.

منبع [+]

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *