آیا ASP.NET در سال ۱۴۰۰ ارزش یادگیری دارد؟

ASP.NET یک فریم‌ورک توسعه وب قدرتمند است که به واسطه آن، توسعه‌دهندگان می‌توانند در پلتفرم دات نت (‎.NET) اپلیکیشن‌های تحت وب بسازند. میلیون‌ها توسعه‌دهنده در سراسر جهان از این فریم‌ورک متن باز و با ارزش مایکروسافت برای ساخت وب‌اپلیکیشن‌های چندسکویی (Cross-platform)‌، مدرن و با کارایی بالا استفاده می‌کنند. معمولاً افراد به ویژه افراد مبتدی، هنگام تصمیم‌گیری درباره اینکه یادگیری کدام چارچوب نرم‌افزاری برای آن‌ها بهتر است، با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. این مقاله مناسب افرادی است که به تازگی فعالیت خود را به عنوان یک برنامه نویس وب آغاز کرده‌اند و این سوال در ذهن آن‌ها ایجاد شده است که آیا ASP.NET در سال ۱۴۰۰ ارزش یادگیری دارد یا خیر؟ بنابراین، در این مقاله ارزش یادگیری ASP.NET مورد بررسی قرار گرفته است. برای رسیدن به پاسخ این سوال، بهتر است ابتدا به شرح چیستی ASP.NET و ASP.NET Core پرداخته شود.

ASP.NET و ASP.NET Core چیست ؟

ASP.NET یک فریم‌ورک یا همان چارچوب نرم‌افزاری توسعه وب سمت سرور است که توسط مایکروسافت ارائه شده و به صورت بومی در ویندوز قابل اجرا است. ASP.NET یک فریم‌ورک متن باز است و تقریباً در طول دو دهه اخیر، توسعه‌دهندگان توانسته‌اند با استفاده از آن، اپلیکیشن‌ها و خدمات مبتنی بر وب قابل توجه و کاربردی بسیاری بسازند. ASP.NET یک فریم‌ورک ایده‌آل برای توسعه پروژه‌های مقیاس‌پذیر، سریع و ساده به حساب می‌آید. اپلیکیشن‌ها و خدمات وب با به کارگیری ASP.NET توسعه داده می‌شوند و بدین منظور امکان استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلفی همچون سی شارپ (#‎‎C) و ویژوال بیسیک دات نت (VB.net) وجود دارد. از سوی دیگر، برای برنامه نویسی وب سمت فرانت‌اند از HTML5، جاوا اسکریپت و CSS استفاده می‌شود.

ASP.NET Core نسخه متن باز ASP.NET محسوب می‌شود و در سال ۱۳۹۴ (سال ۲۰۱۶) ارائه شده است. در حقیقت، ASP.NET Core یک نسخه بازطراحی شده از ASP.NET به حساب می‌آید و با سیستم عامل‌های مک (MacOS)، لینوکس (Linux) و ویندوز سازگار است. ASP.NET Core یک پلتفرم مدرن و نوآورانه است که با کمک آن، ویژگی‌های اساسی و ضروری متعددی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد.

چرا باید آموزش ASP.NET Core را در سال ۱۴۰۰ آغاز کرد؟

دلایل متعددی برای یادگیری ASP.NET Core وجود دارند که ارزش یادگیری ASP.NET را نشان می‌دهد. بنابراین، در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل به صورت کوتاه و مختصر پرداخته می‌شود.

ساخت اپلیکیشن‌‌ها و خدمات وب مدرن

ASP.NET Core به گونه‌ای طراحی شده است که افراد می‌توانند با استفاده از این فریم‌ورک، اپلیکیشن‌ها و خدمات مبتنی بر وب مدرن و مقیاس‌پذیر ایجاد کنند. به این منظور، امکان استفاده از HTML5، جاوا اسکریپت و CSS نیز فراهم شده است. با کمک ASP.NET Core، یک پلتفرم پایدار و پشتیبانی شده ارائه می‌شود که امکاناتی همچون اجزای زمان اجرا (Runtime Components)، کامپایلرها (Compilers) و APIها (واسط برنامه نویسی اپلیکیشن ) دارد.

تصویر مربوط به بخش به کارگیری آسان ASP.NET در مقاله ارزش یادگیری  ASP.NET

به کارگیری آسان

اپلیکیشن‌هایی که با پلتفرم ASP.NET Core توسعه داده شده‌اند را می‌توان در سیستم عامل‌هایی مثل مک، لینوکس، ویندوز و حتی سیستم‌های محفظه‌بندی شده (Containerized) مثل داکر (Docker) نیز به کار گرفت. به همین دلیل، ASP.NET Core یک پلتفرم فوق‌العاده برای توسعه و اجرای اپلیکیشن‌های چندسکویی به حساب می‌آید. علاوه بر این، می‌توان رانتایم ASP.NET Core که اپلیکیشن‌ها و خدمات وب روی آن اجرا می‌شوند را به طور متمرکز روی سرور وب یا به عنوان بخشی از اپلیکیشن وب پیاده‌سازی کرد.

امکان توسعه اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای

یکی دیگر از مزایای ASP.NET Core این است که در این فریم‌ورک امکان ساخت برنامه‌های کاربردی تک صفحه‌ای (SPA) با استفاده از پلتفرم‌های مدرن و نوآورانه مثل ری اکت (React)، انگولار (Angular) و Vue.js وجود دارد. منظور از اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای آن دسته از وب اپلیکیشن‌ها است که تنها یک صفحه HTML بارگذاری می‌کنند و در ادامه، آن صفحه بر مبنای تعاملات کاربر به صورت پویا به‌روزرسانی می‌شود. معمولاً SPAهایی که مبتنی بر پلتفرم ASP.NET Core هستند از طریق AJAX عملیات انجام می‌دهند. این مسئله به این دلیل است که تمام تعاملات داده‌ها با سرور از طریق فرخوانی‌های AJAX انجام می‌شوند.

امکان استفاده از دات نت در مرورگر وب

ASP.NET Core یک پلتفرم توسعه وب بومی به حساب می‌آید که توسط مایکروسافت ارائه شده است. به همین دلیل، امکان اجرای اپلیکیشن‌های دات نت روی مرورگر وب به صورت مستقیم امری کاملاً طبیعی است. با استفاده از Blazer می‌توان رابط کاربری (UI) وب تعاملی ایجاد کرد که اپلیکیشن را به صورت مستقیم روی مرورگر وب اجرا کند. Blazer به عنوان یک ویژگی ضروری و مورد نیاز در ASP.NET شناخته می‌شود که با به کارگیری آن، کاربران می‌توانند وب‌اپلیکیشن‌های کلاینت را به جای زبان جاوا اسکریپت، با زبان برنامه نویسی سی شارپ بسازند.

فرصت‌های شغلی ASP.NET

همانند هر فناوری دیگری، به طور کلی برنامه نویسان همیشه در مورد میزان موفقیت کاری توسعه‌دهندگان ASP.NET Core کنجکاو هستند. با استناد به وب‌سایت ZipRecruiter، توسعه‌دهندگان ASP.NET Core سالانه به طور میانگین ۱۰۰,۰۰۰ دلار حقوق دریافت می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها توسعه‌دهندگان ASP.NET Core را برای مدیریت و توسعه اپلیکیشن‌ها و خدمات وب خود ترجیح می‌دهند.

پشتیبانی جامع و غنی

ASP.NET Core یک پلتفرم شناخته شده در دنیای برنامه نویسی به حساب می‌آید و این یعنی توسعه‌دهندگان می‌توانند منابع ارزشمند و ضروری مختلفی را برای آن به صورت آنلاین پیدا کنند. در شرکت مایکروسافت، تلاش زیادی برای ایجاد مستندات فنی انجام می‌‌شود. علاوه بر این، شرکت‌هایی که برنامه‌های کاربردی خود را بر روی پلتفرم ASP.NET توسعه می‌دهند نیز به طور قابل توجهی توسط شرکت مایکروسافت پشتیبانی می‌شوند.

تصویر مربوط به بخش پشتیبانی جامع و غنی ASP.NET Core در مطلب ارزش یادگیری ASP.NET

جمع‌بندی: آیا ASP.NET در سال ۱۴۰۰ ارزش یادگیری دارد؟

در این مقاله، ارزش یادگیری ASP.NET با بیان مزایا و دلایل لزوم استفاده از آن مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه محیط ASP.NET مطلوب و در عین حال کار با آن ساده است، توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از ASP.NET اپلیکیشن‌های قدرتمند را با سرعت بیشتری توسعه دهند. باید توجه داشت اپلیکیشن‌هایی که با به کارگیری پلتفرم ASP.NET ساخته می‌شوند، معمولاً سریع‌تر از اپلیکیشن‌های ساخته شده با PHP یا جاوا اسکریپت هستند. ASP.NET یک پلتفرم چندسکویی متن باز است و پشتیبانی فنی از آن به صورت قوی و جامع انجام می‌شود. علاوه بر این، فرصت‌های شغلی متعددی برای توسعه‌دهندگان ‎ASP.NET Core در بازار کار فعلی وجود دارد و به همین دلیل، یادگیری ASP.NET یک مهارت مناسب و کاربردی برای افراد به حساب می‌آید.

اگر این مطلب مفید بوده است، استفاده از دوره‌های آموزشی و مطالب زیر نیز پیشنهاد می‌شوند:

منبع [+]

۲ نظر در "آیا ASP.NET در سال ۱۴۰۰ ارزش یادگیری دارد؟"

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *